طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» ادامه دارد و در اینباره خودروسازان داخلی بهدنبال ارتقای محصولات تولیدی خود هستند. در این راستا، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از قرار گرفتن محصول دناپلاس توربوشارژ مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی در برنامه تولید روزانه خبر داد.
تولید آزمایشی
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، ارتقای محصولات را از راهبردهای اصلی این شرکت خودروساز خواند و گفت: بهمن سال گذشته، گیربکس ۶ سرعته در شرکت نیرومحرکه ایرانخودرو به تولید رسید و رانا پلاس بهعنوان نخستین محصول مجهز به این گیربکس عرضه شد.
بهگزارش ایکوپرس، وی ادامه داد: براساس هدفگذاری انجامشده در استراتژیهای کلان ایرانخودرو، تجهیز دناپلاس توربوشارژ به گیربکس ۶ سرعته در دستور کار قرار گرفت که این محصول هنوز به تولید آزمایشی رسیده است.
مقیمی نظارتهای کیفیت در فرآیند تولید این محصول را از جمله موضوعات مهم در خطوط تولید ایرانخودرو دانست.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو کاهش ۲.۵ درصدی مصرف سوخت در سیکل ترکیبی را از جمله مزایای استفاده از گیربکس ۶ سرعته خواند و گفت: استفاده از موتور EF۷ با توان و گشتاور بالا نیز بر بازدهی خودرو تاثیرگذار بوده و جزء نیازمندیهای استانداردی و زیستمحیطی و همچنین انتظارات مشتریان است.
مقیمی با تاکید بر تولید محصولات باکیفیت و تیراژ بالاتر، از افزایش ظرفیت تولید تارا خبر داد و گفت: از ابتدای هفته گذشته، تولید این محصول به روزانه ۵۰ دستگاه رسید و از هفته جاری به ۷۵ دستگاه افزایش خواهد یافت. وی افزود: تارا اتوماتیک نیز در مرحله کالیبراسیون قرار دارد و بهزودی آماده ورود به بازار خواهد شد.
بهرهبرداری از کشنده حمل خودرو
شرکت تعاونی خاص کارکنان ایرانخودرو برای نخستینبار در کشور، خودروبر (دبلدک) ۱۰ دستگاهی را به بهرهبرداری رساند. دبلدک ۱۰ دستگاهی، توسط شرکت حملونقل سمند ایرانیان متعلق به تعاونی خاص طراحی و ساخته شد و به بهرهبرداری رسید.
محسن باقری، مدیرعامل تعاونی خاص در آیین بهرهبرداری از این محصولات، گفت: تعاونی خاص در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها» با رصد فرصتها و ایدههای جدید از طرحهای تولیدی، برای داخلیسازی و سرمایهگذاری در پروژههای عامالمنفعه و حمایت و پشتیبانی تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو، دبلدک ۱۰ دستگاهی حمل محصولات ایرانخودرو را برای نخستینبار در سطح کشور طراحی و تولید کرد.
وی افزود: بر همین مبنا، شرکت حملونقل سمند ایرانیان نیز در راستای تاکیدات مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو مبنی بر تسریع تحویل محصولات به مشتریان، با پیگیری و تلاش متخصصان در طراحی و ساخت خودروبر، ابتکار جدیدی در حوزه حملونقل خودروهای صفر کیلومتر ایجاد کرد که در سرعت بخشیدن به فرآیند حمل و کاهش مدت زمان نگهداری خودروها در پارکینگ، نقش موثری خواهد داشت و علاوهبر کاهش زمان انتظار مشتریان سبب کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات تجهیزات نیز خواهد شد.
محمد گلچینراد، معاون منابع انسانی ایرانخودرو نیز در این مراسم گفت: تعاونی خاص بهدرستی نقاط قابلبهبود ایرانخودرو را شناسایی کرده و در رفع موانع و مشکلات گروه به سرعت گام برداشته است.
سهم ایرانخودرو در بازار سواریها
گروه صنعتی ایرانخودرو علاوهبر تثبیت جایگاه خود بهعنوان خودروساز اول کشور و کسب سهم ۵۳ درصدی در بازار خودرو سواری، توانسته تعداد خودروهای تحویلی به مشتریان را در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش دهد. براساس گزارش عملکرد ۵ ماه امسال گروه صنعتی ایرانخودرو، میانگین تحویل روزانه محصولات ایرانخودرو ۱۸۰۰ خودرو بوده که باوجود تعطیلات تابستانی و کرونا، این عدد در برخی روزها به افزون بر ۳ هزار دستگاه نیز رسیده است. برمبنای این گزارش، گروه صنعتی ایرانخودرو، در ۵ ماه امسال ۱۸۶ هزار و ۶۷۷ خودرو سواری به تولید رسانده است.
این خودروساز بزرگ کشور، با اتخاذ رویکرد افزایش سهم برند خود در محصولات تولیدی، درصدد است با ارتقای کیفیت محصولات، نسبت به تنوعبخشی به آنها و تولید با برند ملی اقدام کند. محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک از جمله محصولات پرطرفدار و خوشنام ایرانخودرو به شمار میرود که توانسته عنوان تنها دارنده ۵ ستاره کیفیت در میان خودروهای ساخت داخل را نیز کسب کند.
همچنین تولید «تارا» که بهتازگی وارد بازار شده از جمله اقدامات مهم این خودروساز در توسعه محصول بهشمار میرود. تارا اتوماتیک به همراه سایر محصولات بهبودیافته نیز بهزودی به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد.
کراساوور ایرانخودرو که نخستین کراساوور تولید داخل با سطح بالای داخلیسازی است نیز در حال طی کردن مراحل طراحی بوده و پس از رونمایی، پایان سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.