3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

گروه خودروسازی سایپا توانست با مدیریت، از شرایط تحریم و اپیدمی ویروس کرونا عبور کند. در حوزه تحریم تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و… در بخش شیوع ویروس کرونا و تضمین سلامت نیروی انسانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کردن افراد، کمک زیادی به ادامه فعالیت‌های این خودروساز کشور کرد. سایپا در راستای افزایش عمق ساخت داخل و کاهش میزان ارزبری، موفق شد بیش از ۱۹۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کند. داخلی‌سازی قطعات و کاهش ارزبری این گروه خودروسازی در سال ۹۹ به دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه ساخت داخل و کاهش ارزبری دست یافته که بخشی از آنها بومی‌سازی قطعات با همکاری نیروهای مسلح (نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع) است که طی آن ۶۰ پروژه مشترک تعریف شده است. علاوه‌بر این، گروه خودروسازی سایپا، پروژه‌های بومی‌سازی دیگری نیز تعریف کرده که طی آنها صرفه‌جویی ارزی افزون بر ۲۲۸ میلیون یورو هدف‌گذاری شده است. به‌گزارش سایپانیوز، در همین راستا، ساخت داخل ورق با استحکام بالا با راهبری سایپا از سوی شرکت‌های ورق‌سازی دنبال شد که صرفه‌جویی ارزی به ارزش ۴۴ میلیون یورو را به‌دنبال داشته است. گفتنی است تا پیش از این، ورق موردنیاز با استحکام بالا از طریق واردات تامین می‌شد اما با توجه به شرایط تحریمی کشور و کاهش میزان ارزبری، تولید و تامین آن با تکیه‌بر توان داخلی از سوی مجموعه سایپا در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر، سایپا موفق شده در نتیجه اجرای پروژه‌هایی در حوزه خرید تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید ۴۳ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته باشد. براساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته و از محل تحقق ۵۶ پروژه داخلی‌سازی، ۱۰۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است.در تمام پروژه‌های که منجر به کاهش ارزبری شده، مجموعه سایپا حداکثر استفاده را از توانمندی‌های علمی و عملی داخلی (نیروهای مسلح، دانشگاهی و نخبگان) انجام داده است. به‌عنوان مثال، همکاری در تولید باتری خودرو برقی با دانشگاه تهران، همکاری با ۲۶ شرکت دانش‌بنیان برای تولید قطعات دانشی و فناورانه و همکاری با شرکت‌های صنایع هوافضا برای ۲۷ پروژه مانند تولید قطعات الکترونیک انجام شده است. رتبه نخست تولید خودرو در کشور گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته موفق شد ۲۲۸ درصد تولیدات روزانه خود را افزایش دهد و طی ۳ ماه نخست امسال نیز به رتبه نخست در تولید خودرو کشور دست پیدا کند. گروه خودروسازی سایپا در دو دوره زمانی «سال ۱۳۹۸» و «۳ ماه نخست ۱۴۰۰» توانست رتبه اول تولید خودرو در کشور را به‌نام خود ثبت کند. سایپا در سال گذشته با وجود شرایط کرونایی، ۲۲۸ درصد افزایش تولید روزانه داشته و تولید روزانه خود را از ۷۰۰ خودرو به حدود ۲۱۰۰ خودرو رسانده است. گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹ توانست ۹۳ درصد از برنامه تولید خود را محقق کند و با تولید ۴۲۰ هزار خودرو، رشد ۱.۵ درصدی در تولید خودرو داشته باشد. این در شرایطی است که سال ۹۸ میزان تولید خودرو در سایپا ۴۱۵ هزار خودرو بود. همچنین سال گذشته برای خروج پراید از خط تولید و کاهش ۵۷ درصدی تولید محصولات CKD سهم محصولات سایپا در بازار به حدود ۴۳ درصد رسیده بود که با تنوع و توسعه محصول و افزایش تولید، سهم محصولات سایپا در بازار به سرعت در حال افزایش است. یکی دیگر از دستاوردهای مهم سایپا در سال گذشته آغاز تولید ۳ محصول جدید داخلی در یک سال برای نخستین بار در کشور بود. این موضوع در شرایطی که کشور با سخت‌ترین تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو بوده، قابل‌توجه است. افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در کمتر از ۳ ماه برای نخستین‌بار در کشور هم از دیگر موضوعاتی است که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته داشته است، این اتفاق سبب شد ظرفیت از دست رفته ناشی از خروج پراید جبران شود.گروه خودروسازی سایپا با اجرای دقیق برنامه‌های توسعه‌ای خود با هدف تکمیل ظرفیت گروه، آرامش بازار، توزیع مناسب خودرو و جلوگیری از فعالیت دلالان در بازار، تیراژ محصولات جدید این مجموعه را ۵۸ درصد افزایش داده است و همچنین موفق شده ۲۰۰ درصد افزایش تولید در محصولات خانواده ساینا، کوییک و تیبا را داشته باشد.  براساس این گزارش و بررسی دقیق‌تر کارنامه کاری گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته رکورد تولید محصولات تجاری (با تولید ۶۳ هزار خودرو) پس از ۹ سال شکسته شد و در این میان به میزان ۶۳ درصد افزایش تولید قوای محرکه ثبت شده است. کاهش تعهدات سایپا گروه خودروسازی سایپا در راستای عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته میزان تحویل خودروهای پیش‌فروش و فروش فوری را ۴۳ درصد و امسال نیز ۲۴ درصد کاهش دهد. با شروع تحریم صنعت خودرو در سال ۹۷، شرکت‌های خودروسازی با چالش‌های جدی در تولید خودرو مواجه شدند و این امر سبب شد بخشی از تعهدات که از سال‌های قبل مانده بود، معوق شود. اما از سال ۹۸ مجموعه سایپا تمام توان و تمرکز خود را گذاشت تا از بحران‌ها عبور کرده و با سرعت بیشتری نسبت به ایفای تعهدات جدید و گذشته اقدام کند.براساس آخرین آمارها تا تیر امسال، تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته، این در شرایطی است که سال گذشته این مجموعه در بخش تعهدات معوق کاهش ۶۷ درصدی را ثبت کرده است.در این میان، تعهدات باقیمانده خودروهای داخلی (منهای خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، تولید شده و پس از تکمیل کاری به مشتریان تحویل می‌شود. بنابراین می‌توان عنوان کرد به‌زودی تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا به صفر می‌رسد.گروه خودروسازی سایپا در بخش تعهدات عادی (پیش‌فروش و فروش فوری) به مشتریان نیز توانست کارنامه بسیار خوبی داشته باشد و روند تحویل خودروها را سرعت ببخشد، به‌گونه‌ای که در چند ماه نخست امسال میزان کل تعهدات ۲۴ درصد کاهش یافته و سال گذشته نیز در این بخش کاهش ۴۳ درصدی تجربه شده است. از این‌رو و براساس هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۱، سال آینده مجموعه سایپا هیچ‌گونه تعهدی نسبت به مشتریان خود در تحویل خودرو نخواهد داشت.تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار خودرو می‌رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۷۰ درصدی به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده که در مقایسه با شرایط سال‌های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار خودرو گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز مناسب ارزیابی کرد. درباره تعهدات خودروهای سواری مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می‌شد، به جهت خروج شرکت‌های خارجی از ایران و عدم‌همکاری، تولید آنها امکان‌پذیر نیست. بنابراین گروه خودروسازی سایپا سعی کرد طرح‌های متنوع برای تبدیل خودروها ارائه کند، از این‌رو، سال گذشته معوقات در این بخش ۲۸ درصد و تا پایان خرداد ۱۴۰۰ نیز میزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد کاهش یافته است.یکی از اقدامات مهمی که گروه خودروسازی سایپا اخیرا با جدیت پیگیری کرده، تعیین‌تکلیف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خرداد امسال ۸۲ درصد از میزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت کاهش یافته است. بنابراین قابل پیش‌بینی است که با سرعت خودروهایی که در طرح اتوخدمت سایپا متعهد شده بوده تا چند ماه آینده به‌طور کامل تحویل داده شود. تولید انبوه آریا و اطلس گروه خودروسازی سایپا افزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو برای امسال را پیش‌بینی کرده و قرار است با کنار گذاشتن خودروهای قدیمی، تولید انبوه خودروهای جدید آریا و اطلس آغاز شود. این خودروساز با وجود سخت‌ترین وضعیت و شیوع ویروس کرونا که باعث شده تولیدات صنعتی در سطح جهان کاهش ۱۵ درصدی داشته باشد، به دستاوردهای خوبی رسیده و با وجود اضافه شدن مشکلات تحریمی به این شرایط سخت، توانسته به بخش قابل‌توجهی از نیازهای مردمی در صنعت خودرو پاسخ دهد.در این میان کارشناسان تاکید دارند که سایپا وارد مرحله جدیدی از رشد و توسعه شده و با توجه به باوری که نسبت به توان مهندسان و طراحان داخلی ایجادشده، صنعت خودرو می‌تواند شاهد جهش کیفی و کمی باشد. گروه خودروسازی سایپا در شرایطی وارد سال ۱۴۰۰ شده که نرخ تحقق برنامه تولید در سال گذشته ۱۰۶ درصد بوده و این امر به‌منزله آن است که مجموعه سایپا به‌خوبی توانسته برنامه‌های تولید خود را عملیاتی کند. حال برای امسال هم رشد ۱۲ درصدی تولید خودرو (۴۷۹ هزار خودرو) پیش‌بینی‌شده است. رشد تولید در گروه خودروسازی سایپا با تولید انبوه محصولات جدید آریا و اطلس پیگیری می‌شود و این شرکت قصد دارد تا پایان امسال سهم تولید خودروهای کوییک و ساینا را افزایش دهد.براساس گزارش‌های ارائه‌شده، تنوع محصولات برند سایپا در سال ۹۷ تنها در ۴ محصول خلاصه می‌شد اما اکنون ۹ محصول در مجموعه سایپا تولید می‌شود، در این میان قرار است در سال ۱۴۰۰، محصولات قدیمی از خط تولید خارج و جای آن محصولات جدید جایگزین شود؛ با این اتفاق باید منتظر تحولات جدید در سایپای نوین بود.طبق برنامه‌ریزی که در بخش خودروهای سواری شرکت سایپا انجام‌شده امسال ۵۰ هزار شاهین، ۱۵ هزار آریا، ۲۰ هزار اطلس، حدود ۱۴۷ هزار خودرو از خانواده کوییک، ۱۰۰ هزار خودرو از خانواده تیبا و حدود ۷۹ هزار خودرو از خانواده ساینا تولید خواهد شد. البته در برنامه سال ۱۴۰۰ سایپا، تولید ۳ هزار خودرو تجاری سنگین، ۴۰ هزار خودرو تجاری سبک و ۲۵ هزار وانت ۱۵۱ نیز هدف‌گذاری شده است. رشد تحویل خودرو مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از ابتدای امسال گروه خودروسازی سایپا به سمت صفر شدن معوقات خودروهای خود حرکت کرده و در تلاش است که با افزایش تولید خودرو شاهین و ورود محصولات جدید از نیمه دوم امسال، صنعت خودرو را متحول کند. سیدجواد سلیمانی با پیش‌بینی اینکه با ادامه روند افزایشی تولید خودرو دیگر شاهد تعهد معوق نخواهیم بود، تصریح کرد: بیش از دو سال طول کشید تا مجموعه سایپا بتواند ۳۰۰ هزار خودرویی که در مدیریت‌های گذشته معوق شده بود را تحویل دهد. صفر شدن معوقات خودرویی، اقدام مهمی است که با تلاش و همت مهندسان و کارگران خط تولید سایپا و قطعه‌سازان به‌دست می‌آید.  سلیمانی درباره افزایش نرخ خودرو در بازار و اینکه عنوان می‌شود کاهش عرضه شرکت‌های خودروسازی منجر به رشد صعودی قیمت‌ها شده است، خاطرنشان کرد: بیان کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی مسئله انحرافی است؛ بحث افزایش نرخ ارز، رشد نرخ نهاده‌های تولید و سایر مسائل جانبی باعث شده نرخ خودرو در بازار تحت‌شعاع قرار گیرد و به سمت افزایش حرکت کند و این امر فقط درباره خودرو اتفاق نیفتاده است.وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کند تا عرضه و تقاضا به تناسب برسد و دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود؛ بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۲۵ درصدی داشته است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره قیمت‌گذاری خودرو در شواری رقابت و اینکه این امر تا چه حد باعث ضرر و زیان شرکت‌های خودروسازی می‌شود، تصریح کرد: نرخ خودرو براساس نرخ تورم تعیین می‌شود اما مشکل این است که پس از افزایش نرخ تورم و فشارهایی که بعضی از مولفه‌های اقتصادی وارد می‌کند، نسبت به نرخ خودرو تجدیدنظر می‌شود، این در حالی است که باید در همان زمان که نرخ تورم افزایشی می‌شود، نرخ خودرو بازنگری شود تا شرکت‌های خودروسازی با ضرر و زیان روبه‌رو نشوند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره رشد تولید در سال جاری نیز اظهارکرد: براساس برنامه‌ریزی که در زمینه تولید شده، از ابتدای امسال حدود ۴ درصد بیشتر از برنامه ابلاغ‌شده تولید خودرو انجام‌شده و از نظر تحویل خودرو هم افزایش ۲۵ درصدی و بیشتر از برنامه مصوب ثبت شده است.سلیمانی درباره تحویل خودرو شاهین و روندی که این بخش وجود دارد، گفت: تولید خودرو شاهین به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده و این در حالی است که هفته‌های گذشته میزان تولید این خودرو کمتر از ۱۰۰ دستگاه در روز بود؛ این امر نویدبخش آن است که مشکلی در تامین و تدارک قطعات موردنیاز خودرو شاهین نداریم و تحویل این خودرو به مشتریان نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. سلیمانی با بیان اینکه تحریم و فضای اقتصاد باعث شد روند تامین قطعات خودرو با چالش‌هایی مواجه شود، افزود: با همکاری و همدلی تمام بخش‌ها روند تامین قطعات بهبود یافته است و با افزایش تولید محصولات و ورود محصولات جدید به خط تولید سایپا، محصولات قدیمی کنار گذاشته خواهند شد. وی گفت: این امر کمک می‌کند تا علاوه‌بر تامین خواسته‌های مردم، بازار خودرو متحول شود؛ بر این اساس امیدوارم که در ۶ ماهه دوم امسال، محصولات جدید سایپا شامل شاهین اتومات، آریا و اطلس، تجاری‌سازی و به بازار عرضه شود. جهش درآمد در سایپا شرکت سایپا در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانست از محل فروش محصولات خود، رشد ۲۰۲درصدی درآمدی را نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند.  شرکت سایپا از ابتدای امسال تا پایان مرداد توانست ۱۳هزار و ۳۱۹میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰۲درصدی را نشان می‌دهد.  باتوجه به برنامه موفق سایپا در افزایش تولید خودرو در ۵ ماه نخست امسال، پیش‌بینی می‌شود با هدایت نقدینگی به چرخه تولید و رونق فعالیت‌های زنجیره تامین و صنایع قطعه‌سازی، برنامه کلان دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌‌بر رشد تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا محقق شود.  

گروه خودروسازی سایپا توانست با مدیریت، از شرایط تحریم و اپیدمی ویروس کرونا عبور کند. در حوزه تحریم تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و… در بخش شیوع ویروس کرونا و تضمین سلامت نیروی انسانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کردن افراد، کمک زیادی به ادامه فعالیت‌های این خودروساز کشور کرد. سایپا در راستای افزایش عمق ساخت داخل و کاهش میزان ارزبری، موفق شد بیش از ۱۹۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کند. داخلی‌سازی قطعات و کاهش ارزبری این گروه خودروسازی در سال ۹۹ به دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه ساخت داخل و کاهش ارزبری دست یافته که بخشی از آنها بومی‌سازی قطعات با همکاری نیروهای مسلح (نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع) است که طی آن ۶۰ پروژه مشترک تعریف شده است. علاوه‌بر این، گروه خودروسازی سایپا، پروژه‌های بومی‌سازی دیگری نیز تعریف کرده که طی آنها صرفه‌جویی ارزی افزون بر ۲۲۸ میلیون یورو هدف‌گذاری شده است. به‌گزارش سایپانیوز، در همین راستا، ساخت داخل ورق با استحکام بالا با راهبری سایپا از سوی شرکت‌های ورق‌سازی دنبال شد که صرفه‌جویی ارزی به ارزش ۴۴ میلیون یورو را به‌دنبال داشته است. گفتنی است تا پیش از این، ورق موردنیاز با استحکام بالا از طریق واردات تامین می‌شد اما با توجه به شرایط تحریمی کشور و کاهش میزان ارزبری، تولید و تامین آن با تکیه‌بر توان داخلی از سوی مجموعه سایپا در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر، سایپا موفق شده در نتیجه اجرای پروژه‌هایی در حوزه خرید تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید ۴۳ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته باشد. براساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته و از محل تحقق ۵۶ پروژه داخلی‌سازی، ۱۰۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است.در تمام پروژه‌های که منجر به کاهش ارزبری شده، مجموعه سایپا حداکثر استفاده را از توانمندی‌های علمی و عملی داخلی (نیروهای مسلح، دانشگاهی و نخبگان) انجام داده است. به‌عنوان مثال، همکاری در تولید باتری خودرو برقی با دانشگاه تهران، همکاری با ۲۶ شرکت دانش‌بنیان برای تولید قطعات دانشی و فناورانه و همکاری با شرکت‌های صنایع هوافضا برای ۲۷ پروژه مانند تولید قطعات الکترونیک انجام شده است. رتبه نخست تولید خودرو در کشور گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته موفق شد ۲۲۸ درصد تولیدات روزانه خود را افزایش دهد و طی ۳ ماه نخست امسال نیز به رتبه نخست در تولید خودرو کشور دست پیدا کند. گروه خودروسازی سایپا در دو دوره زمانی «سال ۱۳۹۸» و «۳ ماه نخست ۱۴۰۰» توانست رتبه اول تولید خودرو در کشور را به‌نام خود ثبت کند. سایپا در سال گذشته با وجود شرایط کرونایی، ۲۲۸ درصد افزایش تولید روزانه داشته و تولید روزانه خود را از ۷۰۰ خودرو به حدود ۲۱۰۰ خودرو رسانده است. گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹ توانست ۹۳ درصد از برنامه تولید خود را محقق کند و با تولید ۴۲۰ هزار خودرو، رشد ۱.۵ درصدی در تولید خودرو داشته باشد. این در شرایطی است که سال ۹۸ میزان تولید خودرو در سایپا ۴۱۵ هزار خودرو بود. همچنین سال گذشته برای خروج پراید از خط تولید و کاهش ۵۷ درصدی تولید محصولات CKD سهم محصولات سایپا در بازار به حدود ۴۳ درصد رسیده بود که با تنوع و توسعه محصول و افزایش تولید، سهم محصولات سایپا در بازار به سرعت در حال افزایش است. یکی دیگر از دستاوردهای مهم سایپا در سال گذشته آغاز تولید ۳ محصول جدید داخلی در یک سال برای نخستین بار در کشور بود. این موضوع در شرایطی که کشور با سخت‌ترین تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو بوده، قابل‌توجه است. افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در کمتر از ۳ ماه برای نخستین‌بار در کشور هم از دیگر موضوعاتی است که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته داشته است، این اتفاق سبب شد ظرفیت از دست رفته ناشی از خروج پراید جبران شود.گروه خودروسازی سایپا با اجرای دقیق برنامه‌های توسعه‌ای خود با هدف تکمیل ظرفیت گروه، آرامش بازار، توزیع مناسب خودرو و جلوگیری از فعالیت دلالان در بازار، تیراژ محصولات جدید این مجموعه را ۵۸ درصد افزایش داده است و همچنین موفق شده ۲۰۰ درصد افزایش تولید در محصولات خانواده ساینا، کوییک و تیبا را داشته باشد.  براساس این گزارش و بررسی دقیق‌تر کارنامه کاری گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته رکورد تولید محصولات تجاری (با تولید ۶۳ هزار خودرو) پس از ۹ سال شکسته شد و در این میان به میزان ۶۳ درصد افزایش تولید قوای محرکه ثبت شده است. کاهش تعهدات سایپا گروه خودروسازی سایپا در راستای عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته میزان تحویل خودروهای پیش‌فروش و فروش فوری را ۴۳ درصد و امسال نیز ۲۴ درصد کاهش دهد. با شروع تحریم صنعت خودرو در سال ۹۷، شرکت‌های خودروسازی با چالش‌های جدی در تولید خودرو مواجه شدند و این امر سبب شد بخشی از تعهدات که از سال‌های قبل مانده بود، معوق شود. اما از سال ۹۸ مجموعه سایپا تمام توان و تمرکز خود را گذاشت تا از بحران‌ها عبور کرده و با سرعت بیشتری نسبت به ایفای تعهدات جدید و گذشته اقدام کند.براساس آخرین آمارها تا تیر امسال، تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته، این در شرایطی است که سال گذشته این مجموعه در بخش تعهدات معوق کاهش ۶۷ درصدی را ثبت کرده است.در این میان، تعهدات باقیمانده خودروهای داخلی (منهای خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، تولید شده و پس از تکمیل کاری به مشتریان تحویل می‌شود. بنابراین می‌توان عنوان کرد به‌زودی تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا به صفر می‌رسد.گروه خودروسازی سایپا در بخش تعهدات عادی (پیش‌فروش و فروش فوری) به مشتریان نیز توانست کارنامه بسیار خوبی داشته باشد و روند تحویل خودروها را سرعت ببخشد، به‌گونه‌ای که در چند ماه نخست امسال میزان کل تعهدات ۲۴ درصد کاهش یافته و سال گذشته نیز در این بخش کاهش ۴۳ درصدی تجربه شده است. از این‌رو و براساس هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۱، سال آینده مجموعه سایپا هیچ‌گونه تعهدی نسبت به مشتریان خود در تحویل خودرو نخواهد داشت.تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار خودرو می‌رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۷۰ درصدی به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده که در مقایسه با شرایط سال‌های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار خودرو گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز مناسب ارزیابی کرد. درباره تعهدات خودروهای سواری مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می‌شد، به جهت خروج شرکت‌های خارجی از ایران و عدم‌همکاری، تولید آنها امکان‌پذیر نیست. بنابراین گروه خودروسازی سایپا سعی کرد طرح‌های متنوع برای تبدیل خودروها ارائه کند، از این‌رو، سال گذشته معوقات در این بخش ۲۸ درصد و تا پایان خرداد ۱۴۰۰ نیز میزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد کاهش یافته است.یکی از اقدامات مهمی که گروه خودروسازی سایپا اخیرا با جدیت پیگیری کرده، تعیین‌تکلیف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خرداد امسال ۸۲ درصد از میزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت کاهش یافته است. بنابراین قابل پیش‌بینی است که با سرعت خودروهایی که در طرح اتوخدمت سایپا متعهد شده بوده تا چند ماه آینده به‌طور کامل تحویل داده شود. تولید انبوه آریا و اطلس گروه خودروسازی سایپا افزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو برای امسال را پیش‌بینی کرده و قرار است با کنار گذاشتن خودروهای قدیمی، تولید انبوه خودروهای جدید آریا و اطلس آغاز شود. این خودروساز با وجود سخت‌ترین وضعیت و شیوع ویروس کرونا که باعث شده تولیدات صنعتی در سطح جهان کاهش ۱۵ درصدی داشته باشد، به دستاوردهای خوبی رسیده و با وجود اضافه شدن مشکلات تحریمی به این شرایط سخت، توانسته به بخش قابل‌توجهی از نیازهای مردمی در صنعت خودرو پاسخ دهد.در این میان کارشناسان تاکید دارند که سایپا وارد مرحله جدیدی از رشد و توسعه شده و با توجه به باوری که نسبت به توان مهندسان و طراحان داخلی ایجادشده، صنعت خودرو می‌تواند شاهد جهش کیفی و کمی باشد. گروه خودروسازی سایپا در شرایطی وارد سال ۱۴۰۰ شده که نرخ تحقق برنامه تولید در سال گذشته ۱۰۶ درصد بوده و این امر به‌منزله آن است که مجموعه سایپا به‌خوبی توانسته برنامه‌های تولید خود را عملیاتی کند. حال برای امسال هم رشد ۱۲ درصدی تولید خودرو (۴۷۹ هزار خودرو) پیش‌بینی‌شده است. رشد تولید در گروه خودروسازی سایپا با تولید انبوه محصولات جدید آریا و اطلس پیگیری می‌شود و این شرکت قصد دارد تا پایان امسال سهم تولید خودروهای کوییک و ساینا را افزایش دهد.براساس گزارش‌های ارائه‌شده، تنوع محصولات برند سایپا در سال ۹۷ تنها در ۴ محصول خلاصه می‌شد اما اکنون ۹ محصول در مجموعه سایپا تولید می‌شود، در این میان قرار است در سال ۱۴۰۰، محصولات قدیمی از خط تولید خارج و جای آن محصولات جدید جایگزین شود؛ با این اتفاق باید منتظر تحولات جدید در سایپای نوین بود.طبق برنامه‌ریزی که در بخش خودروهای سواری شرکت سایپا انجام‌شده امسال ۵۰ هزار شاهین، ۱۵ هزار آریا، ۲۰ هزار اطلس، حدود ۱۴۷ هزار خودرو از خانواده کوییک، ۱۰۰ هزار خودرو از خانواده تیبا و حدود ۷۹ هزار خودرو از خانواده ساینا تولید خواهد شد. البته در برنامه سال ۱۴۰۰ سایپا، تولید ۳ هزار خودرو تجاری سنگین، ۴۰ هزار خودرو تجاری سبک و ۲۵ هزار وانت ۱۵۱ نیز هدف‌گذاری شده است. رشد تحویل خودرو مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از ابتدای امسال گروه خودروسازی سایپا به سمت صفر شدن معوقات خودروهای خود حرکت کرده و در تلاش است که با افزایش تولید خودرو شاهین و ورود محصولات جدید از نیمه دوم امسال، صنعت خودرو را متحول کند. سیدجواد سلیمانی با پیش‌بینی اینکه با ادامه روند افزایشی تولید خودرو دیگر شاهد تعهد معوق نخواهیم بود، تصریح کرد: بیش از دو سال طول کشید تا مجموعه سایپا بتواند ۳۰۰ هزار خودرویی که در مدیریت‌های گذشته معوق شده بود را تحویل دهد. صفر شدن معوقات خودرویی، اقدام مهمی است که با تلاش و همت مهندسان و کارگران خط تولید سایپا و قطعه‌سازان به‌دست می‌آید.  سلیمانی درباره افزایش نرخ خودرو در بازار و اینکه عنوان می‌شود کاهش عرضه شرکت‌های خودروسازی منجر به رشد صعودی قیمت‌ها شده است، خاطرنشان کرد: بیان کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی مسئله انحرافی است؛ بحث افزایش نرخ ارز، رشد نرخ نهاده‌های تولید و سایر مسائل جانبی باعث شده نرخ خودرو در بازار تحت‌شعاع قرار گیرد و به سمت افزایش حرکت کند و این امر فقط درباره خودرو اتفاق نیفتاده است.وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کند تا عرضه و تقاضا به تناسب برسد و دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود؛ بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۲۵ درصدی داشته است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره قیمت‌گذاری خودرو در شواری رقابت و اینکه این امر تا چه حد باعث ضرر و زیان شرکت‌های خودروسازی می‌شود، تصریح کرد: نرخ خودرو براساس نرخ تورم تعیین می‌شود اما مشکل این است که پس از افزایش نرخ تورم و فشارهایی که بعضی از مولفه‌های اقتصادی وارد می‌کند، نسبت به نرخ خودرو تجدیدنظر می‌شود، این در حالی است که باید در همان زمان که نرخ تورم افزایشی می‌شود، نرخ خودرو بازنگری شود تا شرکت‌های خودروسازی با ضرر و زیان روبه‌رو نشوند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره رشد تولید در سال جاری نیز اظهارکرد: براساس برنامه‌ریزی که در زمینه تولید شده، از ابتدای امسال حدود ۴ درصد بیشتر از برنامه ابلاغ‌شده تولید خودرو انجام‌شده و از نظر تحویل خودرو هم افزایش ۲۵ درصدی و بیشتر از برنامه مصوب ثبت شده است.سلیمانی درباره تحویل خودرو شاهین و روندی که این بخش وجود دارد، گفت: تولید خودرو شاهین به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده و این در حالی است که هفته‌های گذشته میزان تولید این خودرو کمتر از ۱۰۰ دستگاه در روز بود؛ این امر نویدبخش آن است که مشکلی در تامین و تدارک قطعات موردنیاز خودرو شاهین نداریم و تحویل این خودرو به مشتریان نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. سلیمانی با بیان اینکه تحریم و فضای اقتصاد باعث شد روند تامین قطعات خودرو با چالش‌هایی مواجه شود، افزود: با همکاری و همدلی تمام بخش‌ها روند تامین قطعات بهبود یافته است و با افزایش تولید محصولات و ورود محصولات جدید به خط تولید سایپا، محصولات قدیمی کنار گذاشته خواهند شد. وی گفت: این امر کمک می‌کند تا علاوه‌بر تامین خواسته‌های مردم، بازار خودرو متحول شود؛ بر این اساس امیدوارم که در ۶ ماهه دوم امسال، محصولات جدید سایپا شامل شاهین اتومات، آریا و اطلس، تجاری‌سازی و به بازار عرضه شود. جهش درآمد در سایپا شرکت سایپا در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانست از محل فروش محصولات خود، رشد ۲۰۲درصدی درآمدی را نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند.  شرکت سایپا از ابتدای امسال تا پایان مرداد توانست ۱۳هزار و ۳۱۹میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰۲درصدی را نشان می‌دهد.  باتوجه به برنامه موفق سایپا در افزایش تولید خودرو در ۵ ماه نخست امسال، پیش‌بینی می‌شود با هدایت نقدینگی به چرخه تولید و رونق فعالیت‌های زنجیره تامین و صنایع قطعه‌سازی، برنامه کلان دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌‌بر رشد تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا محقق شود.  

گروه خودروسازی سایپا توانست با مدیریت، از شرایط تحریم و اپیدمی ویروس کرونا عبور کند. در حوزه تحریم تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و… در بخش شیوع ویروس کرونا و تضمین سلامت نیروی انسانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کردن افراد، کمک زیادی به ادامه فعالیت‌های این خودروساز کشور کرد. سایپا در راستای افزایش عمق ساخت داخل و کاهش میزان ارزبری، موفق شد بیش از ۱۹۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کند.

داخلی‌سازی قطعات و کاهش ارزبری
این گروه خودروسازی در سال ۹۹ به دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه ساخت داخل و کاهش ارزبری دست یافته که بخشی از آنها بومی‌سازی قطعات با همکاری نیروهای مسلح (نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع) است که طی آن ۶۰ پروژه مشترک تعریف شده است. علاوه‌بر این، گروه خودروسازی سایپا، پروژه‌های بومی‌سازی دیگری نیز تعریف کرده که طی آنها صرفه‌جویی ارزی افزون بر ۲۲۸ میلیون یورو هدف‌گذاری شده است. به‌گزارش سایپانیوز، در همین راستا، ساخت داخل ورق با استحکام بالا با راهبری سایپا از سوی شرکت‌های ورق‌سازی دنبال شد که صرفه‌جویی ارزی به ارزش ۴۴ میلیون یورو را به‌دنبال داشته است. گفتنی است تا پیش از این، ورق موردنیاز با استحکام بالا از طریق واردات تامین می‌شد اما با توجه به شرایط تحریمی کشور و کاهش میزان ارزبری، تولید و تامین آن با تکیه‌بر توان داخلی از سوی مجموعه سایپا در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر، سایپا موفق شده در نتیجه اجرای پروژه‌هایی در حوزه خرید تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید ۴۳ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته باشد. براساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته و از محل تحقق ۵۶ پروژه داخلی‌سازی، ۱۰۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است.در تمام پروژه‌های که منجر به کاهش ارزبری شده، مجموعه سایپا حداکثر استفاده را از توانمندی‌های علمی و عملی داخلی (نیروهای مسلح، دانشگاهی و نخبگان) انجام داده است. به‌عنوان مثال، همکاری در تولید باتری خودرو برقی با دانشگاه تهران، همکاری با ۲۶ شرکت دانش‌بنیان برای تولید قطعات دانشی و فناورانه و همکاری با شرکت‌های صنایع هوافضا برای ۲۷ پروژه مانند تولید قطعات الکترونیک انجام شده است.
رتبه نخست تولید خودرو در کشور
گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته موفق شد ۲۲۸ درصد تولیدات روزانه خود را افزایش دهد و طی ۳ ماه نخست امسال نیز به رتبه نخست در تولید خودرو کشور دست پیدا کند.
گروه خودروسازی سایپا در دو دوره زمانی «سال ۱۳۹۸» و «۳ ماه نخست ۱۴۰۰» توانست رتبه اول تولید خودرو در کشور را به‌نام خود ثبت کند. سایپا در سال گذشته با وجود شرایط کرونایی، ۲۲۸ درصد افزایش تولید روزانه داشته و تولید روزانه خود را از ۷۰۰ خودرو به حدود ۲۱۰۰ خودرو رسانده است.
گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹ توانست ۹۳ درصد از برنامه تولید خود را محقق کند و با تولید ۴۲۰ هزار خودرو، رشد ۱.۵ درصدی در تولید خودرو داشته باشد. این در شرایطی است که سال ۹۸ میزان تولید خودرو در سایپا ۴۱۵ هزار خودرو بود. همچنین سال گذشته برای خروج پراید از خط تولید و کاهش ۵۷ درصدی تولید محصولات CKD سهم محصولات سایپا در بازار به حدود ۴۳ درصد رسیده بود که با تنوع و توسعه محصول و افزایش تولید، سهم محصولات سایپا در بازار به سرعت در حال افزایش است.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم سایپا در سال گذشته آغاز تولید ۳ محصول جدید داخلی در یک سال برای نخستین بار در کشور بود. این موضوع در شرایطی که کشور با سخت‌ترین تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو بوده، قابل‌توجه است.
افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در کمتر از ۳ ماه برای نخستین‌بار در کشور هم از دیگر موضوعاتی است که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته داشته است، این اتفاق سبب شد ظرفیت از دست رفته ناشی از خروج پراید جبران شود.گروه خودروسازی سایپا با اجرای دقیق برنامه‌های توسعه‌ای خود با هدف تکمیل ظرفیت گروه، آرامش بازار، توزیع مناسب خودرو و جلوگیری از فعالیت دلالان در بازار، تیراژ محصولات جدید این مجموعه را ۵۸ درصد افزایش داده است و همچنین موفق شده ۲۰۰ درصد افزایش تولید در محصولات خانواده ساینا، کوییک و تیبا را داشته باشد. 
براساس این گزارش و بررسی دقیق‌تر کارنامه کاری گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته رکورد تولید محصولات تجاری (با تولید ۶۳ هزار خودرو) پس از ۹ سال شکسته شد و در این میان به میزان ۶۳ درصد افزایش تولید قوای محرکه ثبت شده است.
کاهش تعهدات سایپا
گروه خودروسازی سایپا در راستای عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته میزان تحویل خودروهای پیش‌فروش و فروش فوری را ۴۳ درصد و امسال نیز ۲۴ درصد کاهش دهد. با شروع تحریم صنعت خودرو در سال ۹۷، شرکت‌های خودروسازی با چالش‌های جدی در تولید خودرو مواجه شدند و این امر سبب شد بخشی از تعهدات که از سال‌های قبل مانده بود، معوق شود. اما از سال ۹۸ مجموعه سایپا تمام توان و تمرکز خود را گذاشت تا از بحران‌ها عبور کرده و با سرعت بیشتری نسبت به ایفای تعهدات جدید و گذشته اقدام کند.براساس آخرین آمارها تا تیر امسال، تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته، این در شرایطی است که سال گذشته این مجموعه در بخش تعهدات معوق کاهش ۶۷ درصدی را ثبت کرده است.در این میان، تعهدات باقیمانده خودروهای داخلی (منهای خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، تولید شده و پس از تکمیل کاری به مشتریان تحویل می‌شود. بنابراین می‌توان عنوان کرد به‌زودی تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا به صفر می‌رسد.گروه خودروسازی سایپا در بخش تعهدات عادی (پیش‌فروش و فروش فوری) به مشتریان نیز توانست کارنامه بسیار خوبی داشته باشد و روند تحویل خودروها را سرعت ببخشد، به‌گونه‌ای که در چند ماه نخست امسال میزان کل تعهدات ۲۴ درصد کاهش یافته و سال گذشته نیز در این بخش کاهش ۴۳ درصدی تجربه شده است. از این‌رو و براساس هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۱، سال آینده مجموعه سایپا هیچ‌گونه تعهدی نسبت به مشتریان خود در تحویل خودرو نخواهد داشت.تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار خودرو می‌رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۷۰ درصدی به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده که در مقایسه با شرایط سال‌های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار خودرو گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز مناسب ارزیابی کرد. درباره تعهدات خودروهای سواری مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می‌شد، به جهت خروج شرکت‌های خارجی از ایران و عدم‌همکاری، تولید آنها امکان‌پذیر نیست. بنابراین گروه خودروسازی سایپا سعی کرد طرح‌های متنوع برای تبدیل خودروها ارائه کند، از این‌رو، سال گذشته معوقات در این بخش ۲۸ درصد و تا پایان خرداد ۱۴۰۰ نیز میزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد کاهش یافته است.یکی از اقدامات مهمی که گروه خودروسازی سایپا اخیرا با جدیت پیگیری کرده، تعیین‌تکلیف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خرداد امسال ۸۲ درصد از میزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت کاهش یافته است. بنابراین قابل پیش‌بینی است که با سرعت خودروهایی که در طرح اتوخدمت سایپا متعهد شده بوده تا چند ماه آینده به‌طور کامل تحویل داده شود.
تولید انبوه آریا و اطلس
گروه خودروسازی سایپا افزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو برای امسال را پیش‌بینی کرده و قرار است با کنار گذاشتن خودروهای قدیمی، تولید انبوه خودروهای جدید آریا و اطلس آغاز شود. این خودروساز با وجود سخت‌ترین وضعیت و شیوع ویروس کرونا که باعث شده تولیدات صنعتی در سطح جهان کاهش ۱۵ درصدی داشته باشد، به دستاوردهای خوبی رسیده و با وجود اضافه شدن مشکلات تحریمی به این شرایط سخت، توانسته به بخش قابل‌توجهی از نیازهای مردمی در صنعت خودرو پاسخ دهد.در این میان کارشناسان تاکید دارند که سایپا وارد مرحله جدیدی از رشد و توسعه شده و با توجه به باوری که نسبت به توان مهندسان و طراحان داخلی ایجادشده، صنعت خودرو می‌تواند شاهد جهش کیفی و کمی باشد.
گروه خودروسازی سایپا در شرایطی وارد سال ۱۴۰۰ شده که نرخ تحقق برنامه تولید در سال گذشته ۱۰۶ درصد بوده و این امر به‌منزله آن است که مجموعه سایپا به‌خوبی توانسته برنامه‌های تولید خود را عملیاتی کند. حال برای امسال هم رشد ۱۲ درصدی تولید خودرو (۴۷۹ هزار خودرو) پیش‌بینی‌شده است. رشد تولید در گروه خودروسازی سایپا با تولید انبوه محصولات جدید آریا و اطلس پیگیری می‌شود و این شرکت قصد دارد تا پایان امسال سهم تولید خودروهای کوییک و ساینا را افزایش دهد.براساس گزارش‌های ارائه‌شده، تنوع محصولات برند سایپا در سال ۹۷ تنها در ۴ محصول خلاصه می‌شد اما اکنون ۹ محصول در مجموعه سایپا تولید می‌شود، در این میان قرار است در سال ۱۴۰۰، محصولات قدیمی از خط تولید خارج و جای آن محصولات جدید جایگزین شود؛ با این اتفاق باید منتظر تحولات جدید در سایپای نوین بود.طبق برنامه‌ریزی که در بخش خودروهای سواری شرکت سایپا انجام‌شده امسال ۵۰ هزار شاهین، ۱۵ هزار آریا، ۲۰ هزار اطلس، حدود ۱۴۷ هزار خودرو از خانواده کوییک، ۱۰۰ هزار خودرو از خانواده تیبا و حدود ۷۹ هزار خودرو از خانواده ساینا تولید خواهد شد. البته در برنامه سال ۱۴۰۰ سایپا، تولید ۳ هزار خودرو تجاری سنگین، ۴۰ هزار خودرو تجاری سبک و ۲۵ هزار وانت ۱۵۱ نیز هدف‌گذاری شده است.
رشد تحویل خودرو
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از ابتدای امسال گروه خودروسازی سایپا به سمت صفر شدن معوقات خودروهای خود حرکت کرده و در تلاش است که با افزایش تولید خودرو شاهین و ورود محصولات جدید از نیمه دوم امسال، صنعت خودرو را متحول کند.
سیدجواد سلیمانی با پیش‌بینی اینکه با ادامه روند افزایشی تولید خودرو دیگر شاهد تعهد معوق نخواهیم بود، تصریح کرد: بیش از دو سال طول کشید تا مجموعه سایپا بتواند ۳۰۰ هزار خودرویی که در مدیریت‌های گذشته معوق شده بود را تحویل دهد. صفر شدن معوقات خودرویی، اقدام مهمی است که با تلاش و همت مهندسان و کارگران خط تولید سایپا و قطعه‌سازان به‌دست می‌آید. 
سلیمانی درباره افزایش نرخ خودرو در بازار و اینکه عنوان می‌شود کاهش عرضه شرکت‌های خودروسازی منجر به رشد صعودی قیمت‌ها شده است، خاطرنشان کرد: بیان کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی مسئله انحرافی است؛ بحث افزایش نرخ ارز، رشد نرخ نهاده‌های تولید و سایر مسائل جانبی باعث شده نرخ خودرو در بازار تحت‌شعاع قرار گیرد و به سمت افزایش حرکت کند و این امر فقط درباره خودرو اتفاق نیفتاده است.وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کند تا عرضه و تقاضا به تناسب برسد و دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود؛ بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۲۵ درصدی داشته است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره قیمت‌گذاری خودرو در شواری رقابت و اینکه این امر تا چه حد باعث ضرر و زیان شرکت‌های خودروسازی می‌شود، تصریح کرد: نرخ خودرو براساس نرخ تورم تعیین می‌شود اما مشکل این است که پس از افزایش نرخ تورم و فشارهایی که بعضی از مولفه‌های اقتصادی وارد می‌کند، نسبت به نرخ خودرو تجدیدنظر می‌شود، این در حالی است که باید در همان زمان که نرخ تورم افزایشی می‌شود، نرخ خودرو بازنگری شود تا شرکت‌های خودروسازی با ضرر و زیان روبه‌رو نشوند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره رشد تولید در سال جاری نیز اظهارکرد: براساس برنامه‌ریزی که در زمینه تولید شده، از ابتدای امسال حدود ۴ درصد بیشتر از برنامه ابلاغ‌شده تولید خودرو انجام‌شده و از نظر تحویل خودرو هم افزایش ۲۵ درصدی و بیشتر از برنامه مصوب ثبت شده است.سلیمانی درباره تحویل خودرو شاهین و روندی که این بخش وجود دارد، گفت: تولید خودرو شاهین به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده و این در حالی است که هفته‌های گذشته میزان تولید این خودرو کمتر از ۱۰۰ دستگاه در روز بود؛ این امر نویدبخش آن است که مشکلی در تامین و تدارک قطعات موردنیاز خودرو شاهین نداریم و تحویل این خودرو به مشتریان نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. سلیمانی با بیان اینکه تحریم و فضای اقتصاد باعث شد روند تامین قطعات خودرو با چالش‌هایی مواجه شود، افزود: با همکاری و همدلی تمام بخش‌ها روند تامین قطعات بهبود یافته است و با افزایش تولید محصولات و ورود محصولات جدید به خط تولید سایپا، محصولات قدیمی کنار گذاشته خواهند شد. وی گفت: این امر کمک می‌کند تا علاوه‌بر تامین خواسته‌های مردم، بازار خودرو متحول شود؛ بر این اساس امیدوارم که در ۶ ماهه دوم امسال، محصولات جدید سایپا شامل شاهین اتومات، آریا و اطلس، تجاری‌سازی و به بازار عرضه شود.
جهش درآمد در سایپا
شرکت سایپا در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانست از محل فروش محصولات خود، رشد ۲۰۲درصدی درآمدی را نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند. 
شرکت سایپا از ابتدای امسال تا پایان مرداد توانست ۱۳هزار و ۳۱۹میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰۲درصدی را نشان می‌دهد. 
باتوجه به برنامه موفق سایپا در افزایش تولید خودرو در ۵ ماه نخست امسال، پیش‌بینی می‌شود با هدایت نقدینگی به چرخه تولید و رونق فعالیت‌های زنجیره تامین و صنایع قطعه‌سازی، برنامه کلان دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌‌بر رشد تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا محقق شود.