3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

آیا رمزارزها قفل نقل و انتقال پول نفت را باز می‌کنند؟

یک پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال گفت: رمزارزها کلاس جدیدی از دارایی هستند که در سطوح کوچک و متوسط می‌توان از آنها استفاده کرد ولی عمق بازار هنوز برای مبادلات نفتی آنقدر بالغ نشده است.

عباس آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان استفاده از رمزارزها برای نقل و انتقالات پول نفت در شرایط تحریم اظهار داشت: رمزارزها به عنوان کلاس جدیدی از دارایی توانستند خودشان را معرفی کنند و مبتنی بر فناوری بلاکچین و یا زنجیره بلوک هستند. این دارای‌ها مثل بیت کوین و لایت‌کوین مقبولیت جهانی دارند و اگر طرفین دو معامله بپذیرند برای پرداخت و انتقال ارز‌ش‌ از طریق این رمزارزهای جهان شمول مثل بیت‌کوین استفاده کنند، این کار شدنی است و به شرایط تبادلی دو طرف کمک می‌کند. در کل رمزارزها برای از بین بردن تحریم‌ها، کنترل‌های بی‌جهت و نابجایی که نهادهای واسطه در ابزار انتقال ارزش اعمال می‌کردند، بوجود آمده‌اند.

وی با بیان اینکه حجم مارکت و عمق بازار رمزارزها در حال حاضر آنقدر زیاد نیست که بتوانند برای تبادلات نفتی مورد استفاده قرار گیرند، افزود: چون در حال حاضر حجم بازار 220 میلیارد دلار است و فعلا کفاف تبادلات نفتی و اینکه بتواند به ارز رایج یک کشور تبدیل شود، را نمی‌دهد، ولی از لحاظ کاربردی و عملیاتی امکانپذیر است و در صورت تمایل دو طرف برای پرداخت ارزش یک معامله می‌توان از رمزارزها استفاده کرد اما مسئله این است که یک وجهه از تحریم کشور خرید و فروش نفت است نه انتقال پول. 

این پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال با بیان اینکه در حال حاضر حجم تبادلات بیت کوین در ایران روزانه 20 میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: رمزارزها کلاس جدیدی از دارایی هستند که در سطوح کوچک و متوسط می‌توان از آنها استفاده کرد ولی عمق بازار هنوز برای مبادلات نفتی آنقدر بالغ نشده و کوچک است، اما اگر حجم بیشتر شود مناسب خواهد بود.

وی درباره امکان رصد انتقال پول از مسیر رمزارزها ادامه داد: امکان دیدن جابجایی تراکنش وجود دارد، اما مبدا و مقصد آن قابل ردیابی و رصد شدن نیست، مثلا چندی پیش یک میلیارد دلار بیت کوین با کارمزد 4 دلار در کمتر از 10 دقیقه جابجا شد بدون اینکه کسی از مسیر مطلع باشد.

آشتیانی درباره میزان هزینه نقل و انتقال از طریق رمزارزها گفت: تراکنش رمزارزها فارغ از میزان بیت‌کوینی که انتقال داده می‌شود حدود 30 تا 40 هزار تومان( 3 تا 4 دلار) هزینه دارد. در سیستم‌های سنتی هزینه تراکنش بسته به میزان تراکنش داشته و به صورت درصد است یعنی اگر یک میلیون دلار ارسال می‌شود باید برای سوئیچ کردن به صورت درصد کارمزد داده شود در حالی که در بیت‌کوین چه یک دلار و چه هزاران میلیارد دلار جابجا شود، هزینه تراکنش ثابت است.

وی یادآور شد: تراکنش بیت‌کوین کم‌هزینه است، تعطیلی و محدودیت جغرافیایی ندارد اما تبدیل بیت‌کوین به دلار و ریال و یا کشور مبدا و مقصد حاشیه‌ای از سود دارد که صرافی‌ها دریافت می‌کنند. این عدد به صورت شناور بین 2 تا 6 درصد است و در روش‌های حال حاضر جهت انتقال پول برای تجار ایرانی گاها شاهد کاهش ارزش به عنوان کارمزد بین 20 تا 30 درصد هم هستیم پس در مقیاس تجارت متوسط و کوچک اگر دو طرف رضایت داشته باشند که با بیت‌کوین مبادلات را انجام دهند برای کل پروسه حدود 5 درصد افزایش هزینه خواهد داشت. در حالی که با روش‌های سنتی در همین مقیاس به خاطر تحریم‌ها گاه تا 20 درصد هزینه‌ها بالا رفته است.