3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

آیفون ۱۳؛ تاریخ رونمایی، عرضه، قیمت، قابلیت‌ها و …

در حالی که حدودا یک ماه تا رونمایی از آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن زمان باقی مانده است، تصمیم گرفتیم به بررسی شایعات و خبرهایی بپردازیم که در حال حاضر پیرامون این گوشی‌ها وجود دارند تا ببینیم باید چه انتظاری از پرچم‌داران مورد انتظار اپل داشته باشیم.

اپل سال گذشته و به خاطر شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن مشکلاتی در زنجیره‌ی تامین، مجبور شد تغییرات زیادی را در برنامه‌های خود ایجاد کند. از تغییر زمان رونمایی گرفته تا عرضه‌ی سری آیفون ۱۲ در دو تاریخ متفاوت، از مشکلاتی بود که شرکت آمریکایی با آن مواجه بود. اما خب در نهایت باز هم گوشی‌های اپل بودند که موفق شدند لقب پرفروش‌ترین پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ را از آن خود کنند.

انتظار می‌رود با سری آیفون ۱۳ هم همین اتفاق را دوباره شاهد باشیم. نه اینکه در تاریخ رونمایی یا عرضه‌ی آن‌ها باز هم مشکلاتی ایجاد شود، بلکه باز هم این آیفون‌ها باشند که از لحاظ فروش، بهترین پرچم‌دارهای بازار لقب بگیرند. با این حال فعلا چیز زیادی در این رابطه نمی‌توانیم بگوییم چون این موضوع به صورت کاملا مستقیم به عملکرد سایر شرکت‌ها نیز بستگی دارد. اما در حالت عادی می‌توان چنین پیش‌بینی داشت.

در رابطه با آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن تا به این لحظه خبرهای زیادی منتشر شده است که برخی از آن‌ها را از منابع بسیار موثق و معتبری شاهد بودیم. برخی از آن‌ها نیز شایعات بسیار محتملی بودند که نمی‌شد به‌سادگی از کنارشان گذشت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به صورت دسته‌بندی شده به بررسی این شایعات بپردازیم تا به ایده‌ی درستی از پرچم‌داران آینده‌ی اپل برسیم.

این مطلب به ۱۰ بخش تقسیم می‌شود؛ در بخش اول به صورت موردی به بررسی جدیدترین خبرها پیرامون آیفون‌ها می‌پردازیم، در بخش‌های بعدی هم موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • تاریخ عرضه‌ی آیفون ۱۳
  • قیمت احتمالی
  • نام پرچم‌داران مورد انتظار اپل
  • سیستم دوربین
  • ظرفیت حافظه‌ی داخلی
  • طراحی و شکل ظاهری
  • اطلاعات پیرامون نمایشگر
  • باتری و شارژر
  • قابلیت‌ها و نرم‌افزار

اما می‌پردازیم به جدیدترین خبرها و شایعات پیرامون آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن به صورت پراکنده تا ببینیم در این لحظه چه حرف‌هایی در رابطه با این سری زده شده است.

  • قیمت تمام مدل‌های آیفون ۱۳ به خاطر کمبود جهانی تراشه ممکن است بیشتر از انتظار باشد.
  • قابلیت تشخیص چهره (فیس‌آیدی) به احتمال بسیار زیاد امکان باز کردن قفل گوشی حتی با وجود ماسک روی چهره‌ی افراد را هم خواهد داشت.
  • به احتمال زیاد باید در تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) شاهد رونمایی از این گوشی‌ها و همچنین ایرپادز ۳ باشیم.
  • تصاویر منتسب به قاب محافظ آیفون ۱۳ پرو نشان می‌دهد ماژول دوربین این گوشی بزرگ‌تر و بدنه‌ی آن نیز ضخیم‌تر است.
  • حسگر اثرانگشت زیر صفحه برای آیفون ۱۳ تست شد منتها اپل امسال از آن رونمایی نخواهد کرد.
  • تصاویر جدید نشان می‌دهد شاید برای آیفون ۱۳ پرو یک مدل با رنگ رزگلد هم در نظر گرفته شود.
  • یک شایعه‌ی دیگر درباره‌ی آیفون ۱۳ نشان می‌دهد این گوشی باتری بزرگ‌تر، قیمت مشابه نسل گذشته و تراشه‌ی A15 خواهد داشت که درباره‌ی مورد آخر مطمئن بودیم و هستیم.
  • اپل سفارش بیش از ۱۰۰ میلیون تراشه‌ی A15 را برای سری آیفون ۱۳ به TSMC داده است.
  • آیفون ۱۳ به احتمال زیاد به قابلیت ساعت‌های هوشمند این شرکت یعنی نمایشگر همیشه روشن مجهز خواهد شد.
  • آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس احتمالا به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن آیپد پرو مجهز می‌شوند.
  • آیفون ۱۳ از فناوری پیشرفته‌تر وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند که بیشترین سرعت را در میان تمام استانداردهای بکار رفته در محصولات اپل دارد.
  • تصاویر قاب محافظ آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس نشان می‌دهد این گوشی‌ها نیز به نسبت نسل گذشته از ماژول دوربین بزرگ‌تری برخوردار هستند.
  • طراحی جدید و دوربین‌های بزرگ‌تر برای آیفون ۱۳ پرو بارها در تصاویر مختلف دیده شده است.
  • تولید تراشه‌ی A15 سری آیفون ۱۳ از ماه مه آغاز شده است.

اما می‌پردازیم به ۹ خبری که در حال حاضر جدیدترین اطلاعات ما در رابطه با گوشی‌های سری آیفون ۱۳ هستند. لازم به ذکر است فقط بخشی از این خبرها را می‌توان موثق دانست و به طور کلی هم باید همه‌ی آن‌ها را به عنوان یک شایعه‌ی محتمل در نظر بگیریم چون اپل رسما چیزی در این رابطه اعلام نکرده است و از طرفی جلوی افشاگران را از افشای اطلاعات پیرامون محصولاتش گرفت. به همین خاطر شاید خیلی نتوانیم اطلاعات دقیقی در رابطه با بخش‌های مختلف به شما عزیزان بدهیم که خب این مورد کاملا طبیعی است.

  • ۵ شایعه درباره‌ی آیفون ۱۳ که احتمالا از دست داده‌اید

۱. تاریخ عرضه‌ی آیفون ۱۳

تاریخ عرضه‌ی آیفون 13

شکل ظاهری احتمالی آیفون ۱۳ و رنگ‌بندی‌های مختلف آن

طبق گفته‌های یکی از تحلیل‌گران با نام دن ایوز، به احتمال بسیار زیاد سری آیفون ۱۳ باید در تاریخ ۲۴ سپتامبر امسال رونمایی شوند. یعنی ۲ مهر ۱۴۰۰. اوایل امسال بود که ایوز در رابطه با رونمایی از سری آیفون ۱۳ یک تاریخ دقیق را اعلام کرد که ۱۴ سپتامبر (۲۶ شهریور) بود.

اینکه ایوز چنین زمان‌هایی را به عنوان تاریخ رونمایی و عرضه‌ی آیفون‌های مورد انتظار در نظر گرفته این است که اپل معمولا  رویدادهای خود را در ماه سپتامبر هر سال برگزار می‌کند. البته به جز سال گذشته که در ابتدای مطلب به دلیل این موضوع اشاره داشتیم. معمولا هم بعد از رونمایی، حدودا ۱۰ روز زمان می‌برد تا رسما شاهد عرضه‌ی آیفون‌ها به بازار باشیم. بنابراین ۱۴ و ۲۶ سپتامبر را (حال یک روز کمتر یا بیشتر) می‌توان تاریخ محتملی برای رونمایی و عرضه‌ی آیفون‌ها در نظر گرفت.

بعد از اینکه اپل نتوانست سال گذشته از گوشی‌های خود در موعد مقرر رونمایی کند، بارها از منابع مختلف شنیدیم که شرکت کوپرتینویی امسال بار دیگر مطابق برنامه‌ی چندساله‌ی خود پیش خواهد رفت و این یعنی بار دیگر ماه سپتامبر برای رونمایی و عرضه‌ی آیفون‌ها در نظر گرفته خواهد شد. هیچ شواهدی هم مبنی بر تاخیر زمان رونمایی یا عرضه‌ی سری آیفون ۱۳ وجود ندارد و هیچ خبری هم تاکنون به این موضوع نپرداخته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دلیلی وجود ندارد که اپل نخواهد در تاریخ مقرر از گوشی‌های جدید خود رونمایی کند.

در تاریخ ۱۷ آگوست امسال هم وب‌سایت معتبر MacRumors با نقل قول از دن ایوز مدعی شد آیفون ۱۳ در هفته‌ی سوم ماه سپتامبر راهی بازار می‌شود. از آن جایی هم که رویدادهای اپل معمولا روز سه‌شنبه برگزار می‌شوند، می‌توان انتظار داشت ۱۴ سپتامبر قطعا روز رونمایی از آن‌ها خواهد بود. پیش‌خرید هم به احتمال زیاد در همان روز آغاز می‌شود اما رونمایی رسمی در تاریخ ۲۴ سپتامبر رخ خواهد داد.

شما عزیزان می‌توانید تاریخ رونمایی و عرضه‌ی آیفون‌ها را از زمان آیفون X تا آیفون ۱۲ در جدول زیر مشاهده کنید.

  • هر ۴ مدل آیفون ۱۳ شاید ۲۶ شهریور عرضه شوند
نام مدل تاریخ رونمایی تاریخ عرضه
آیفون ۱۳ ۱۴ یا ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ ۱۷ یا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱
آیفون ۱۲ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۲ مهر ۹۹) ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو – ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ آیفون ۱۲ پرو مکس و ۱۲ مینی (به‌ترتیب ۲ و ۲۳ آبان)
آیفون ۱۱ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۹ شهریور ۹۸) ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۹ شهریور ۹۸)
آیفون XS ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۱ شهریور ۹۷) ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ (۳۰ شهریور ۹۷)
آیفون X ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ (۲۱ شهریور ۹۶) ۳ نوامبر ۲۰۱۷ (۱۲ آبان ۹۶)

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، آخرین مدل از پرچم‌داران اپل یعنی سری آیفون ۱۲ که شامل ۴ مدل استاندارد، مینی، پرو و پرو مکس می‌شدند به خاطر مشکلات بوجود آمده در زنجیره‌ی تامین، در دو تاریخ متفاوت راهی بازار شدند و حتی رویداد رونمایی از آن‌ها نیز در تاریخ مورد انتظار برگزار نشد. اما این اتفاق قرار نیست امسال هم رخ دهد. در رویداد امسال که مجازی هم خواهد بود، یا باید در تاریخ ۷ سپتامبر یا ۱۴ سپتامبر شاهد رونمایی از نماینده‌های شرکت آمریکایی باشیم چرا که تا قبل از ورود به دوره‌ی آخر ماه سپتامبر، فقط ۷ و ۱۴ سپتامبر، روز سه‌شنبه هستند.

اگرچه فکر می‌کنیم ۱۴ سپتامبر زمان منطقی‌تر و محتمل‌ترین برای رونمایی از آیفون‌های جدید باشد اما با توجه به اسکرین‌شاتی که از یک اپلیکیشن چینی منتشر شده است، ۷ و ۱۴ سپتامبر به‌ترتیب به عنوان زمان رونمایی و عرضه‌ی آیفون ۱۳ در نظر گرفته خواهد شد. با این حال از این دو حالت خارج نیست ولی برای مطمئن شدن از دقیق‌ترین زمان، باید کمی منتظر بمانیم.

۲. قیمت

می‌دانیم اپل قصد دارد نرخ تولیدات خود را در کشور هندوستان افزایش داد. این شرکت بعد از اتفاقات اخیر و مشکلاتی که بین دولت آمریکا و چین بوجود آمد تصمیم گرفت ۲۰ درصد از خطوط تولید خود را از کشور پرجمعیت چین به کشور پرجمعیت دیگر یعنی هند منتقل کند؛ جایی که تنش‌های کمتری را شاهد هستیم. اما مشخص نیست آیا هزینه‌ی تولید در کشور هندوستان پایین خواهد بود یا اینکه باید انتظار چیز دیگری را داشته باشیم.

یک عامل که می‌تواند روی قیمت سری آیفون ۱۳ تاثیر منفی بگذارد، شایعه‌ی افزایش قیمت پردازنده‌هاست. هر سال پردازنده‌ها از لحاظ فناوری پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت و سرعت و مصرف انرژی بهتر و بهتر می‌شوند. به همین خاطر همیشه قیمت آن‌ها هرچند اندک اما افزایش پیدا می‌کند. اما تراشه‌ی A15 اپل توسط TSMC و با همان فناوری ۵ نانومتری A14 ساخته خواهد شد. اما خب به گزارش وب‌سایت DigiTimes، ظاهرا TSMC قصد دارد قیمت تراشه‌هایی را که کوچک‌تر از ۷ نانومتر هستند افزایش دهد و این شامل تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری هم می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت آیفون ۱۳ اندکی گران‌تر از سال گذشته باشد.

اگر چنین شایعه‌ای به حقیقت نپیوندد، می‌توان انتظار داشت آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن با قیمت مشابه نسل گذشته راهی بازار شوند. این استراتژی می‌تواند بار دیگر در تبدیل شدن آیفون‌های جدید به پرفروش‌ترین پرچم‌دارهای سال تاثیر به‌سزایی داشته باشد. با این حال اگر هیچ افزایش قیمتی را از سوی زنجیره‌ی تامین شاهد نباشیم، در این صورت می‌توان انتظار قیمت‌های زیر را برای گوشی‌های مورد انتظار اپل داشت:

نام مدل قیمت به دلار آمریکا قیمت به پوند انگلستان
آیفون ۱۳ مینی ۶۹۹ دلار ۶۹۹ پوند
آیفون ۱۳ ۷۹۹ دلار ۷۹۹ پوند
آیفون ۱۳ پرو ۹۹۹ دلار ۹۹۹ پوند
آیفون ۱۳۶ پرو مکس ۱۰۹۹ دلار ۱۰۹۹ پوند

۳. نام مدل‌های مختلف آیفون ۱۳

پیش‌تر شنیده بودیم اپل می‌خواهد گوشی‌های جدید خود را آیفون ۱۲S نام‌گذاری کند، نه آیفون ۱۳. چنین سیاستی را در نام‌گذاری در سال‌های دور یعنی در زمان آیفون ۵ و ۶ شاهد بودیم که اپل مدل S را بعد از مدل استاندارد عرضه می‌کرد. از آن جایی که سری آیفون ۱۲ و ۱۳ قرار نیست تفاوت زیادی داشته باشند و از طرفی عدد ۱۳ هم چون به اعتقاد بسیاری از کشورها خوش‌یمن نیست، این ادعا مطرح شد که اپل می‌خواهد از این عدد عبور کند منتها نه به سمت عدد بالاتر بلکه بار دیگر قصد دارد پسوند S را به گوشی‌هایش بازگرداند.

با این حال در این لحظه هیچ خبری جهت تایید یا تکذیب این ادعا منتشر نشده است. مثلا ندیدیم خبری منتشر شود مبنی براینکه آنچه که در رابطه با نام آیفون‌های جدید گفته شده صحت دارد یا اشتباه است. در هر خبری که منتشر می‌شد، آن خبرگزاری آنطور که مد نظرش بود گوشی‌های جدید اپل را خطاب می‌کرد و ما هم در تمام خبرها و شایعات پیرامون محصولات اپل، نام آیفون ۱۳ را شنیدیم. در تاریخ ۵ جولای هم از منابع داخلی و زنجیره‌ی تامین شنیدیم که اپل از همان آیفون ۱۳ برای نام‌گذاری گوشی‌های جدیدش استفاده خواهد کرد.

اخیرا حتی شاهد افشای تصاویر مربوط به بسته‌بندی آیفون‌های جدید هم بودیم که روی آن‌ها شاهد عبارت «آیفون ۱۳» بودیم. اگر این تصاویر واقعا صحت داشته باشند، بنابراین باید عدد بدشگون و مواردی از این قبیل را فراموش کنیم چون ظاهرا اپل اعتقاد خاصی به این موضوع ندارد. جالب خواهد بود اگر به همین خاطر فروش گوشی‌های جدید شرکت نیز تحت‌الشعاع قرار بگیرد!

۴. دوربین

دوربین آیفون 13

ماژول دوربین آیفون ۱۳ اندکی بزرگ‌تر از ماژول بکار رفته در مدل‌های کنونی است

می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش یک گوشی هوشمند که متاسفانه به نظر می‌رسد امسال و در پرچم‌داران جدید اپل هیچ جذابیت خاصی برایمان وجود ندارد. چرا که ظاهرا اپل دوربین‌های مشابهی را به نسبت آنچه که در مدل‌های کنونی شاهد هستیم برای آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن در نظر گرفته است. البته که کیفیت این دوربین‌ها هم عالی است منتها انتظار ارتقا را داشتیم که به نظر می‌رسد به میزان اندک، این ارتقا وجود دارد.

با توجه به گفته‌های مینگ چی‌کو، یکی از تحلیل‌گران نام‌آشنای اپل و کسی که معمولا حرف‌ها و پیش‌بینی‌هایش پیرامون اپل و برنامه‌هایش درست از آب در می‌آیند. دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد. اینطور که به نظر می‌رسد، برای این دوربین از لنز ۶ المانه استفاده خواهد شد که گشودگی دریچه دیافراگم آن به f/1.8 ‌می‌رسد؛ این یعنی لنز فوق عریض آیفون‌های جدید قادر است به اندازه‌ی دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های دیگر نور جذب کند و همین موضوع نیز در بهبود کیفیت تصاویر و ثبت جزئیات بیشتر تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین او مدعی شد دوربین فوق عریض در مدل‌های پرو و پرو مکس علاوه بر این ارتقا، به قابلیت فوکوس خودکار نیز مجهز خواهد شد.

در ماه فوریه‌ی امسال هم شاهد انتشار خبری از تحلیل‌گران Barclays بودیم مبنی براینکه دوربین گوشی‌های سری آیفون ۱۳،‌ خصوصا دوربین فوق عریض تغییرات چشمگیری خواهند داشت که منظور همان بازتر شدن گشودگی دریچه دیافراگم برای دوربین فوق عریض در تمامی مدل‌های این سری بود (از f/2.4 در آیفون ۱۲ به f/1.8 در مدل‌های جدید). بدین ترتیب می‌توانیم به این صحبت‌های کو حداقل پیرامون دوربین فوق عریض مطمئن باشیم.

همانطور که گفته شد، انتظار نداریم دوربین‌ها تفاوت زیادی به نسبت نسل گذشته داشته باشند. از طرفی ماژول دوربین‌ها و به طور کلی طراحی پنل پشتی هم تغییر چشمگیری نخواهد داشت. همان ماژولی را که در دو نسل گذشته روی پنل پشتی آیفون‌ها شاهد بودیم، در سری جدید نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت با این تفاوت که این‌بار این ماژول ظاهرا اندکی بزرگ‌تر و بیرون‌زدگی آن از بدنه نیز بیشتر شده است. خود دوربین‌ها هم شامل فوق عریض و اصلی در دو مدل مینی و استاندارد و همین دوربین‌ها به علاوه‌ی یک لنز تله‌فوتو و سنسور LiDAR در مدل‌های پرو و پرو مکس می‌شوند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بود که یک منبع کره‌ای مدعی شد اپل قطعات مورد نیاز برای دوربین پریسکوپی (دوربین مخصوص زوم) گوشی‌های جدید خود را از سامسونگ خریداری خواهد کرد. هرچند به نظر می‌رسد اپل و سامسونگ در این رابطه با یکدیگر وارد همکاری شده‌ باشند اما بعید است تا قبل از سری آیفون ۱۴ شاهد نتیجه‌ی این همکاری باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد لنز تله‌فوتوی آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس توسط شرکت دیگری تولید خواهد شد.

در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۱ بود که گزارشی از سوی یک زنجیره‌ی تامین منتشر شد با این مضمون که آیفون ۱۳ از دوربین‌ها و سنسور فیس‌آیدی پیشرفته‌تری برخوردار خواهد بود. تغییرات دوربین به‌کنار، تغییرات بوجود آمده در فیس‌آیدی احتمالا شامل کاهش اندازه‌ی این سنسور می‌شود تا بدین ترتیب شاهد کاهش اندازه‌ی ناچ روی نمایشگر آیفون‌های جدید باشیم. همچنین این سنسور احتمالا اکنون قادر است صورت افراد را حتی در زیر ماسک هم تشخیص دهد و قفل گوشی را باز کند.

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل حتی در تلاش است تا قابلیت عکاسی نجومی را هم به گوشی‌های جدیدش اضافه کند تا بدین ترتیب تصاویر ثبت شده از ستاره‌ها و ماه‌ها در نور شب بسیار زیباتر و جذاب‌تر باشند. پیش‌تر چنین قابلیتی را در گوشی‌های سری پیکسل ۴ شاهد بودیم اما ظاهرا اپل نیز از آن خوشش آمده و می‌خواهد گوشی‌های جدید خود را به این قابلیت مجهز کند.

اضافه شدن حالت پرتره به فیلم‌برداری را هم نباید نادیده گرفت که یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های دوربین آیفون ۱۳ به حساب می‌آید. البته نمی‌توانیم با قاطعیت وجود آن را در گوشی‌های جدید اپل تایید کنیم منتها بارها شاهد انتشار خبرهایی در این رابطه بودیم. اینطور که به نظر می‌رسد، درست مانند حالت پرتره در تصاویر، کاربران قادر خواهند بود عمق میدان را در ویدیوها نیز مطابق میل خود تغییر دهند. این می‌تواند یکی از جذاب‌ترین حالت‌هایی باشد که در کنار عکاسی نجومی قرار است به آیفون‌ها اضافه شود.

اما می‌رسیم به سنسور LiDAR که به اعتقاد برخی از افشاگران، هر چهار مدل آیفون ۱۳ قرار بود به آن مجهز شوند. در عین حال برخی دیگر از خبرگزاری‌ها معتقد بودند این سنسور مثل نسل قبل فقط در دو مدل پرو و پرو مکس قرار خواهد گرفت. خودمان هم فکر می‌کنیم وجود چنین سنسوری را باید در مدل‌های پرو و پرو مکس شاهد باشیم. با این حال بهتر است فعلا در این رابطه با قاطعیت نظر ندهیم. لازم به ذکر است گفته می‌شود ماژول دوربین در تمام مدل‌های این سری بزرگ‌تر خواهد بود و برآمدگی آن‌ها نیز بیشتر است.

  • چرا زمان آن رسیده که تمام آیفون‌ها زوم اپتیکال داشته باشند؟

۵. ظرفیت حافظه‌ی داخلی

به‌تازگی خبری منتشر شده است مبنی براینکه اپل قصد دارد گوشی‌های خود را با دو برابر ظرفیت حافظه‌ی داخلی به نسبت نسل گذشته راهی بازار کند. این یعنی برخی از گوشی‌های مورد انتظار اپل ممکن است با ۱ ترابایت حافظه‌ي داخلی راهی بازار شوند.

در حال حاضر جدیدترین خبر در این رابطه را بار دیگر از دن ایوز شاهد هستیم که گفته بود حداقل آیفون ۱۳ پرو مکس در یکی از مدل‌های خود به حافظه‌ی داخلی ۱ ترابایتی مجهز می‌شود. این خبر توسط یکی از زنجیره‌های تامین نیز تایید شد تا تقریبا زا بابت آن مطمئن شویم. اما وجود مدلی با ۱ ترابایت یعنی اپل باید تغییراتی را در ظرفیت حافظه‌ی داخلی گوشی‌هایش پدید بیاورد.

در جدیدترین خبر پیرامون این موضوع، متوجه شدیم که ظاهرا اپل می‌خواهد به طور کلی حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت را از مجموعه‌ی خود حذف کند اما از آن طرف، قیمت مدل‌های ۵۱۲ گیگابایتی را اندکی کاهش دهد تا بدین ترتیب کاربران توانایی خرید بیشتری داشته باشند. البته این مورد ظاهرا فقط برای گوشی‌های مدل پرو است. شما عزیزان می‌توانید در جدول زیر، قیمت و ترکیب حافظه‌ی احتمالی آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را در مقایسه با مدل‌های ۱۲ و ۱۲ پرو مکس مشاهده کنید.

آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۳ پرو آیفون ۱۲ پرو مکس آیفون ۱۳ پرو مکس
۱۲۸ گیگابایت – ۸٫۴۹۹ یوآن ۱۲۸ گیگابایت – ۸٫۴۹۹ یوآن ۱۲۸ گیگابایت – ۹٫۲۹۹ یوآن ۱۲۸ گیگابایت – ۹٫۲۹۹ یوآن
۲۵۶ گیگابایت – ۹٫۲۹۹ یوآن ۵۱۲ گیگابایت – ۱۰٫۴۹۹ یوآن ۲۵۶ گیگابایت – ۱۰٫۰۹۹ یوآن ۵۱۲ گیگابایت – ۱۱٫۲۹۹ یوآن
۵۱۲ گیگابایت – ۱۱٫۰۹۹ یوآن ۱ ترابایت – ۱۳٫۲۹۹ یوآن ۵۱۲ گیگابایت – ۱۱٫۸۹۹ یوآن ۱ ترابایت  – ۱۴٫۰۹۹ یوآن

۶. طراحی آیفون ۱۳

طراحی آیفون 13

به صورت کلی تغییر خاصی را بین سری آیفون ۱۳ و نسل گذشته شاهد نخواهیم بود. اما باز هم یک سری جزئیات وجود دارد که بین دو نسل پرچم‌دار اپل متفاوت است. از جمله این موارد می‌توان به کاهش اندازه‌ی بریدگی بالای نمایشگر تا ۲۵ درصد، ماژول بزرگ‌تر دوربین، چینش مورب دوربین‌ها در مدل استاندارد و مینی و افزایش قطر تمامی مدل‌ها تا ۰٫۲۶ میلی‌متر اشاره کرد که احتمالا به خاطر افزایش ظرفیت و در نتیجه اندازه‌ی باتری است.

در ماه مارس، تصویری از پنل شیشه‌ای آیفون ۱۳ منتشر شد و در آن توانستیم ناچ روی نمایشگر آن را هم مشاهده کنیم. اگر آن تصویر قرار است به واقعیت تبدیل شود، باید انتظار داشته باشیم ناچ آیفون‌های جدید به طرز چشمگیری کوچک‌تر باشد. حداقل از لحاظ عرضی که اینطور است. در ماه آوریل هم رندرهایی از این ماکت این محصول منتشر شد و در آن‌جا هم کاهش اندازه‌ی چشمگیر ناچ را شاهد بودیم.

طراحی آیفون 13

اگر شایعات اخیر حقیقت داشته باشند، به نظر می‌رسد اندازه‌ی ناچ نمایشگر آیفون ۱۳ به این اندازه باشد

در ماه فوریه، برخی از افشاگران اعلام کردند آیفون ۱۳ اندکی ضخیم‌تر، خوش‌دست‌تر و نرم‌تر خواهد بود و این یعنی در دست نگه‌داشتن آن آسان‌تر از آنچیزی است که در این نسل تجربه کردیم. درون آن‌ها نیز از مغناطیس‌های قدرتمندتری استفاده خواهد شد تا بدین ترتیب اتصال بین آن و شارژر بی‌سیم مگ‌سیف با کیفیت بیشتری صورت گیرند.

در ماه ژانویه، وب‌سایت بلومبرگ خبری را منتشر کرد مبنی براینکه تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ به حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر مجهز می‌شوند. این در حالی است که تقریبا می‌توان گفت ۹۰ درصد گوشی‌های اندرویدی به چنین سنسوری به عنوان راهکار امنیتی مجهز هستند اما اپل از سال ۲۰۱۷ به بعد تصمیم گرفت حسگر تشخیص چهره را برای نماینده‌های خود استفاده کند.

البته زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا نکرده بود و کاربران مجبور به استفاده از ماسک نشده بودند، حسگر تشخیص چهره هم به خوبی اثرانگشت بود منتها اکنون به نظر می‌رسد وجود آن خیلی کاربران را راضی نمی‌کند و بهتر است اپل باز هم به همان روش قدیمی بازگشایی قفل صفحه یعنی اثرانگشت بازگردد؛ منتها این‌بار به شکل مدرن‌تر یعنی زیر نمایشگر. البته با انتشار خبر اخیر مبنی بر اینکه اپل می‌خواهد فیس‌آیدی را با یک سری بهبودی‌ها همراه سازد تا قادر به شناسایی صورت کاربران حتی در صورت پوشیدن ماسک باشد، باعث شده به همان گزارشاتی اعتقاد پیدا کنیم که می‌گفتند حسگر اثرانگشت حداقل در آیفون‌های امسال بکار گرفته نخواهد شد و باید در سری آیفون ۱۴ منتظر ورود آن باشیم.

بعد از اینکه اپل جک ۳.۵ میلی‌متری را از آیفون ۷ به بعد حذف کرد و از طرفی در بسته‌بندی سری آیفون ۱۲ هم دیگر از شارژر و هدفون خبری نبود، بسیاری از خبرگزاری‌ها معتقد بودند شرکت آمریکایی دارد کاربران را برای آیفون‌های بدون پورت آماده می‌کند. رونمایی از شارژر مغناطیسی مگ‌سیف هم به این خبرها و شایعات دامن زد. از طرفی در ماه فوریه‌ی امسال هم خبری منتشر شد مبنی براینکه اپل در حال بررسی این موضوع است که در یک گوشی بدون پورت، فرایند ریکاوری اطلاعات چگونه صورت می‌گیرد تا تقریبا از این بابت که آیفون ۱۳ بدون پورت راهی بازار می‌شود مطمئن شویم.

در رابطه با دوربین‌های آیفون ۱۳ هم باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنیم. همانطور که گفته شد،‌ این گوشی‌ها اکنون هم ماژول بزرگ‌تری دارند و هم طراحی دوربین‌های سری ۱۳ و ۱۳ مینی به صورت مورب شده است. تمام تصاویری که در حال حاضر از این محصولات منتشر شده است چنین طراحی را تایید می‌کند. حتی در تصاویری که افشاگر بسیار معروف یعنی Ice Universe از این گوشی‌ها به اشتراک گذاشت شاهد چنین طراحی بودیم.

  • تصویر قاب آیفون ۱۳ پرو از ماژول دوربین بزرگ‌تر و بدنه‌ی ضخیم‌تر خبر می‌دهد

اما نکته‌ی جالب،‌ اندازه‌ی یکی از دوربین‌هاست. اگر به خاطر داشته باشید، آیفون ۱۲ و تمام مدل‌های آن از دوربین‌هایی با یک اندازه بهره می‌برند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، دوربین‌های گوشی‌های جدید یک‌اندازه نیستند. دو دوربین را با اندازه‌ی مشابه شاهد هستیم اما یک دوربین دیگر که در بالاترین بخش گوشی قرار دارد ظاهرا اندازه‌ی کوچک‌تری خواهد داشت. این چیزی است که در تصویر بالا می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. حال چون تصاویر مربوط به نمونه‌ی نهایی نیست، می‌تواند کاملا درست نباشد.

درباره‌ی رنگ‌بندی آیفون ۱۳ هم خبرهایی منتشر شده است که از جمله جدیدترین آن می‌توان به خبری اشاره کرد که ماه گذشته بدستمان رسید. با توجه به آن، ظاهرا آیفون ۱۳ در چندین رنگ شامل مشکی مات، صورتی، بنفش، نارنجی، قرمز، سفید، زرد، سبز نعنایی، گرافیتی، طلایی و نقره‌ای راهی بازار خواهد شد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این رنگ‌بندی قرار نیست برای تمام مدل‌های آیفون ۱۳ در نظر گرفته شود چون معمولا دو مدل پرو از این حیث تنوع کمتری دارند. با این حال گفته می‌شود مثلا رنگ مشکی مات فقط برای دو مدل پرو و پرو مکس است و از طرفی رنگ نارنجی هم فقط برای مدل‌های مینی و استاندارد. اگر خبرها و شایعات درست باشند، برای دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون ۱۳ باید انتظار رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، رزگلد و برنزی را داشته باشیم.

۷. نمایشگر

به اعتقاد برخی از افشاگران، گوشی‌های سری آیفون ۱۳ احتمالا از نمایشگرهای منعطف OLED به‌جای LCD بهره خواهند برد. همچنین گفته می‌شود در این گوشی‌ها، البته دو مدل پرو و پرو مکس از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن استفاده خواهد شد که پیش از این در آیپد پرو شاهد استفاده از آن بودیم. اپل سال گذشته و به دلایل مختلف که یکی از مهم‌ترین آن کاهش ظرفیت باتری بود نتوانست نمایشگر هیچ یک از مدل‌های آیفون ۱۲ را به رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز مجهز کند. این در حالی است که رقبای اندرویدی از مدت‌ها قبل چنین قابلیتی را در گوشی‌های میان‌رده‌ی خود نیز دارند.

به گفته‌ی مکس وینبچ، یکی دیگر از افشاگران معروف حوزه‌ی فناوری، اپل قرار است بالاخره به گوشی‌های خود، قابلیت نمایشگر همیشه روشن را اضافه کند. از آن جایی در فوریه‌ی امسال استفاده از پنل‌های LTPO هم برای این گوشی‌ها تایید شد، به نظر می‌رسد این قابلیت بالاخره به آیفون‌ها راه پیدا کند. اما از لحاظ شخصی‌سازی خیلی دست کاربران را باز نمی‌گذارد.

برای مدل‌های پرو و پرو مکس هم به احتمال زیاد نمایشگرهای LTPO ساخت سامسونگ استفاده خواهد شد. شرکت کره‌ای از این پنل در گلکسی S21 اولترا هم استفاده کرد و نتیجه‌ی آن، عملکرد خارق‌العاده‌ی این محصول در تست‌ها بود. بنابراین باید انتظار داشته باشیم آیفون‌های مورد انتظار از لحاظ نمایشگر جز بهترین گوشی‌های سال باشند. به گفته‌ی موسسه‌ی تحقیقاتی UBI Research، ظاهرا سامسونگ از ماه مارس کار خود را برای تولید نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی مورد نیاز برای اپل آغاز کرده بود. برای دو مدل مینی و استاندارد هم ال‌جی وظیفه‌ی تولید پنل را برعهده خواهد داشت منتها این پنل‌ها دیگر ۱۲۰ هرتزی نیستند و از همان رفرش‌ریت استاندارد ۶۰ هرتز بهره می‌برند. برای یک پرچم‌دار آن هم با برند اپل در سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ خیلی جالب نیست که نمایشگری ۶۰ هرتزی داشته باشد اما خب اپل غالبا چنین سیاستی داشته و دارد.

از لحاظ اندازه‌ی نمایشگر با توجه با شایعات و خبرها، به نظر می‌رسد هیچ تفاوتی بین مدل‌های مورد انتظار و مدل‌های کنونی وجود نداشته باشد. اگر هم قرار باشد تغییری رخ دهد، احتمالا نمایشگر بزرگ‌تری را نه از لحاظ اندازه‌ی کلی بلکه به خاطر کاهش حواشی شاهد خواهیم بود. بنابراین دو سری از آیفون‌ها کاملا به یک اندازه خواهند بود. شما عزیزان می‌توانید در زیر، مشخصات نمایشگر هر چهار مدل آیفون ۱۳ را با توجه به اطلاعات کنونی که در اختیار داریم مشاهده کنید.

  • آیفون ۱۳ مینی: نمایشگر ۵٫۴ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۷۶ پیکسل بر هر اینچ و رفرش‌ریت ۶۰ هرتز
  • آیفون ۱۳: نمایشگر ۶٫۱ اینچی با وضوح ۱۱۷۰ × ۲۵۳۲ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ و رفرش‌ریت ۶۰ هرتز
  • آیفون ۱۳ پرو: نمایشگر ۶٫۱ اینچی با وضوح ۱۱۷۰ × ۲۵۳۲ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: نمایشگر ۶٫۷ اینچی با وضوح ۱۲۸۴ × ۲۷۷۸ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل بر هر اینچ و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز

۸. باتری و شارژر

در رابطه با باتری آیفون ۱۳ هم خبرهای متعددی شنیدیم که مهم‌تری آن، به افزایش ظرفیت در هر چهار مدل اشاره داشت. اما اینطور که به نظر می‌رسد، مدل پرو مکس بیشترین افزایش ظرفیت را خواهد داشت. اپل از سری آیفون ۱۱ به ۱۲، ظرفیت باتری را در یک حرکت عجیب کاهش داد اما این‌بار تلاش کرد آن را افزایش دهد تا با عملکرد بهتر تراشه‌ی A15 در مصرف انرژی،‌ این گوشی‌ها بتوانند بهتر پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشند. با توجه به آمار منتشر شده، فعلا آنچه که از ظرفیت باتری آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن می‌دانیم به شرح زیر است:

  • آیفون ۱۳ مینی – ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۳ – ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۳ پرو – ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۳ پرو مکس – ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت

برای مقایسه، بهتر است نگاهی داشته باشیم به باتری بکار رفته در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ تا بهتر متوجه تغییرات ایجاد شده شویم.

  • آیفون ۱۲ مینی – ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۲ – ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۲ پرو – ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعت
  • آیفون ۱۲ پرو مکس – ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت

نکته‌ی بسیار جالب اینجاست که اپل باتری آیفون ۱۳ پرو را مشابه مدل استاندارد در نظر گرفت. این در حالی است که از لحاظ مصرف انرژی،‌ این مدل به دلیل برخورداری از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، به توان بیشتری نیاز دارد. اینکه چرا اپل نتوانسته است راهی برای افزایش ظرفیت باتری بدون اینکه طراحی گوشی را دچار مشکل کند بیابد پرسش بزرگی است که هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده‌ایم. شرکت کوپرتینویی حتی ظرفیت باتری مدل پرو مکس را هم در حالی به بالاتر از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش داده است که شاهد افزایش ضخامت و وزن دستگاه نیز هستیم. چیزی که کمتر در گوشی‌های اندرویدی پیش می‌آید.

در رابطه با شارژر هم باید بگوییم کاربران مثل نسل قبل به شارژر درون جعبه دسترسی نخواهند داشت و باید به صورت مجزا آن را خریداری کنند. به گزارش وب‌سایت MyDrivers، سرعت شارژری که اپل برای سری آیفون ۱۳ در نظر گرفته است، ۲۵ واتی خواهد بود.

۹. قابلیت‌ها و نرم‌افزار آیفون ۱۳

در رابطه با قابلیت‌های آیفون ۱۳ باید بگوییم مطمئن هستیم این گوشی‌ها از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند. ظاهرا اپل با پنج تامین‌کننده‌ی مجزا در حال همکاری است تا قطعات مورد نیاز برای آنتن این سری را تامین کند که این میزان به نسبت نسل گذشته بیشتر است. از لحاظ پردازنده هم می‌دانیم این گوشی‌ها به تراشه‌ی قدرتمند A15 مجهز خواهند شد که تولید انبوه آن در بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از ماه مه توسط TSMC آغاز شده است.

قابلیت حسگر اثرانگشت برای این سری از گوشی‌های آیفون تست شده است منتها حضور رسمی آن را در سری آیفون ۱۴ شاهد خواهیم بود. برای آیفون ۱۳ و تمام مدل‌های آن شاهد استفاده از همان حسگر تشخیص چهره هستیم منتها نمونه‌ی بهبود یافته‌ی آن که حتی پشت ماسک هم قادر به شناسایی افراد خواهد بود.

آیفون ۱۳ احتمالا به قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم نیز مجهز خواهد شد. همچنین گفته می‌شود این‌بار حلقه‌ی بی‌سیم آن بزرگ‌تر از قبل است تا بدین ترتیب انتظار سرعت شارژ بی‌سیم بیشتری را داشته باشیم. این ادعاها را فلیپ کوروی و مکس وینبچ به عنوان دو افشاگر حوزه‌ی فناوری در ماه جولای منتشر کرده‌اند.

از لحاظ نرم‌افزار هم آیفون ۱۳ قطعا به سیستم‌عامل iOS 15 مجهز خواهد شد که در پاییز امسال رسما در دسترس قرار می‌گیرد؛ مانند مدل‌های قبلی iOS. در این نسخه اما قابلیت‌های متعددی را شاهد هستیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود فیس‌تایم، حالت فوکوس، لایو تکست (ترجمه)، بهبود طراحی مرورگر سافاری و بسیاری از قابلیت‌های خوب دیگر اشاره کرد.

  • آیفون ۱۲ پس از معرفی آیفون ۱۳ تهدیدی برای پرچم‌داران اندرویدی خواهد بود

۱۰. آیا باید منتظر آیفون ۱۳ باشیم؟

اما قبل از اینکه اقدام به خرید محصولی کنید، قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که آیا پرداخت این میزان از هزینه ارزشش را دارد؟ درباره‌ی آیفون ۱۳ هم باید این سوال را از خود بپرسیم چرا که این گوشی‌ها شباهت زیادی به نسل حاضر دارند و خب باید بدانیم اگر این تفاوت‌ها خیلی چشمگیر نیستند، خیلی وقتمان را برای سری جدید تلف نکنیم. به صورت کلی، بهبودی‌های آیفون ۱۳ به نسبت نسل قبل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن در مدل پرو و پرو مکس
  • افزایش ظرفیت باتری
  • افزایش ظرفیت حافظه‌ی داخلی از ۵۱۲ گیگابایت به ۱ ترابایت در مدل‌های پرو
  • قابلیت‌های جدید دوربین
  • بهبود کیفیت دوربین فوق عریض

با توجه به قیمت احتمالی که اپل برای این سری در نظر گرفته است، به نظر می‌رسد بهتر است کمی صبر کنید. بالاخره با صبر کردن هیچ چیز را از دست نمی‌دهید چون در درجه‌ی اول حدودا یک ماه تا رونمایی از این گوشی‌های جدید زمان باقی مانده است و در درجه‌ی دوم، اپل با معرفی هر سری از آیفون، قیمت مدل‌های گذشته را حدودا ۱۰۰ دلار کاهش می‌داد. بنابراین حتی اگر یک ماه دیگر قصد خرید آیفون ۱۳ را هم نداشتید، خیالتان راحت خواهد بود از این بابت که قیمت مدل‌های کنونی کاهش پیدا می‌کند.

اگر هم این قابلیت‌ها اصلا برایتان اهمیت خاصی ندارند و نمی‌توانید تا یک ماه منتظر بمانید، باید این نکته را بدانید که با خرید آیفون ۱۲ چیز خاصی را از دست نخواهید داد. چون اپل تغییرات گسترده‌تر خود را برای سری آیفون ۱۴ در نظر گرفته است بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی آیفون قدرتمند و باکیفیت را دارید، می‌توانید با همین سری آیفون ۱۲ نیز کار خود را تا سال آینده و تا زمان رونمایی از سری آیفون ۱۴ با بالاترین سرعت و کیفیت ممکن پیش ببرید.

تا یک ماه دیگر که رسما شاهد رونمایی از آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن خواهیم بود، قطعا خبرهای بیشتری نیز در رابطه با آن‌ها منتشر می‌شود که موثق‌تر نیز هستند. در این صورت، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد. لازم به ذکر است در آن رویداد، فقط گوشی‌های آیفون رونمایی نخواهند شد و باید منتظر محصولات دیگر نیز باشیم.

  • الان آیفون بخریم یا منتظر آیفون ۱۳ بمانیم؟

منبع: PhoneArena