3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

از اپلیکیشن های پرداخت و فین تک ها تا بانکداری باز و حوزه پرداخت خرد

نیازها و بازارهای جدید و رو به گسترش، بسیاری از فعالین حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیک را مشتاق کرده تا پیش بینی دقیق تری از رویدادها و دغدغه های آتی داشته باشند تا استراتژی مطلوب تری در مواجهه با آینده در پیش بگیرند.

به گزارش اخبار پولی مالی- صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک در کشور با سرعت پرشتابی در حال پیشرفت و حتی پوست اندازی است. ورود مفاهیم و بازیگران جدید در این حوزه سبب شده تا فعالیت های این عرصه با تنوع بیشتر و تعدد جدی تری در ارائه سرویس ها و خدمات مواجه باشد. در همین حال، نیازها و بازارهای جدید و رو به گسترش، بسیاری از فعالین این عرصه را مشتاق کرده تا پیش بینی دقیق تری از رویدادها و دغدغه های آتی داشته باشند تا استراتژی مطلوب تری در مواجهه با آینده در پیش بگیرند.

 در همین راستا این دغدغه را با برخی از بزرگان این حوزه مطرح کردیم تا نظرات ایشان را در خصوص ترند و رویداد غالب در این حوزه در چشم انداز سال پیش رو جویا شویم؛
 
شهریار خلیلی، مدیر عامل شرکت به پرداخت ملت معتقد است سال آینده ما همچنان شاهد رشد بیشتر اپلیکیشن های پرداخت خواهیم بود و رشد استارتاپ ها نیز طی این مدت قدری سرعت خواهد گرفت، البته نه به اندازه ای که باعث تاثیرات و تحولات شگرف در حوزه پرداخت باشد، اما به هر حال شاهد ظهور قدرتمندانه تر و حضور چشمگیرتری از اپلیکیشن های موبایلی در پرداخت خواهیم بود و قطعا حوزه موبایل توجهات بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.
 
اما با روندی که در حال حاضر در بازار پرداخت وجود دارد و پارادایم غالب در این صنعت، حداقل در چشم انداز کوتاه مدت همچنان پوزهای فیزیکی، مبنای تراکنش و خریدهای عمومی خواهند بود.
 
البته بدیهی است در این مسیر برای سال آینده رشد ام.پوز ها را هم شاهد خواهیم بود و البته این توسعه بازار بیشتر به رشد اپلیکیشن ها در حوزه پرداخت بستگی دارد، به عبارتی اگر این اپلیکیشن ها بتوانند به نوعی چسبندگی و اثربخشی خود را با دستگاههای ام. پوز تقویت نمایند، شاهد رشد دوجانبه ای در هر دو بخش خواهیم بود. البته به گمان من، همچنان دستگاه های پوز فعلی موجود در بازار، ضریب نفوذ خوبی داشته و سهم بازار غالب را به خود اختصاص خواهند داد. چرا که بحث فرهنگ سازی در حوزه ام. پوز به زمان بیشتری به لحاظ ایجاد فرهنگ عمومی نیاز دارد.
 
همچنین از سوی دیگر، فین تک ها قطعا منجر به رشد صنعت پرداخت خواهند شد، چون بعضی از این فین تک ها با خلاقیت بالا و عملکرد قابل قبولی در بازار پرداخت ظاهر شده اند و به قولی «نیچ مارکت» هایی را در صنعت پیدا کرده اند که شرکت های PSP نمی توانند به شکلی که آن ها در این بخشها ورود کرده اند، در بازار حضور پیدا کنند. به عبارتی این فین تک های فعال در حوزه، تسهیل گری قابل قبولی انجام داده اند.
 
در نتیجه ، این امر به نفوذ بیشتر فین تک ها در بازار کمک می کند و بهرحال این حضور و نفوذ، سهم بازار را در صنعت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز در این باره اعتقاد دارد که ترند پرداخت در یکسال آینده، با اندک مسامحه ای شبیه سالهای قبل خواهد بود و تفاوت چندانی نخواهد داشت. البته به نظرم در آینده فین تک ها قوی تر خواهند شد. به عبارتی واقعا امیدوارم که این اتفاق بیفتد و فین تک ها بتوانند برای رشد و بالندگی بیشتر از قید رگولاتوری خارج شوند.
 
گرچه این موضوع مسئله فین تک هاست اما معتقدم که نباید اینقدر به رگولاتوری وابسته نباشند و بپذیرند که رگولاتوری همیشه بعد از آنها خواهد آمد. مشکل صنعت پرداخت در گذشته هم، عموما به همین مسئله بازمی گردد، در حال حاضر هم می بینیم که فین تک ها منتظر تصویب یک قانون و نظام نامه برای توسعه فعالیت هایشان می مانند، در حالی که اساسا باید ابتدا فین تک ها در یک چارچوب اقدام کنند و ایده های خود را عملی سازند، بعد بگویند انجام شد و رگولاتور در چارچوب قوانین آن را رگولاته کند.
 
من قویا امیدوارم فین تک ها دستاوردهای و اقدامات عملی جدیدتری به ما بدهند، ولی در عمل خیلی به این موضوع امیدوار نیستم. درحال حاضر بیشتر به نظر می رسد که فین تک ها به دنبال سهم بازار از شرکت های پرداخت هستند که این رویکرد غیر صحیح، مخرب و آسیب رسان است.
 
چون فین تک باید به حوزه هایی ورود کند که PSP در آن موفق نبوده و اساسا بازاری ایجاد نشده است، ولی عموما چون کارهای از پیش انجام شده راحت ترین بخش موضوع است، فین تک ها به دنبال گرفتن سهم بازار از PSP ها هستند که این رقابت اساسا از پایه اشتباه است، چرا که شرکت های PSP تا امروز هم با توان فراوان و سرمایه های هنگفت و شرکت های بزرگ، نیاز این بخش بازار را تامین کرده و خواهند کرد.
 
فکر می کنم این شرایط بازنده – بازنده خواهد بود، هم برای فین تک ها و هم PSP ها. چون چرخه رقابتی اشتباهی است. معتقدم بازار پرداخت در کشور بسیار گسترده است که می توان حوزه های جدید در این بخش تعریف کرد و نیازی نیست که رقابت سهم بازار با PSP ها را در پیش گرفت.
 
علیرضا بزرگمهری، مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا مهمترین ترند در صنعت پرداخت، تعیین تکلیف موضوع پرداختهای خرد است، در حالی که عده ای از فعالین و دوستان در این حوزه بر مفاهیمی نظیر بلاک چین و کریپتوکارنسی تاکید دارند، اما واقعیت امر این است که ضریب نفوذ و استفاده از کریپتوکارنسی در معاملات مشروع و قانونی در دنیا، به یک درصد و حتی نیم درصد هم نمی رسد. ضمن اینکه این با قوانین مالی بین المللی بانکی انطباق کامل ندارد و متاسفانه عمدتا حوزه پولشویی را متاثر می کند و بیشتر فعالیتهای این بخش را ساپورت می کند و مفهومی است که اساسا کاربرد عمده آن در معاملات نامشروع نظیر معاملات اسلحه و مواد مخدر و … در دنیا است.
 
ولی چون عموما ما در ایران دنباله روی ترندهایی هستیم که نمی دانیم به کجا می روند و خیلی هم حوصله مطالعه کافی در خصوص آن را نداریم، متاسفانه با چالش هایی در این زمینه مواجه ایم.
 
واقعیت امر این است که اگر بحث FATF به تصویب نهایی برسد موضوع ارزهای دیجیتال با بخش های زیادی از FATF ناسازگار است، ضمن اینکه زمانی که ارزش ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین بیشتر از 3400 دلار بود توجیه اقتصادی داشت ولی از زمانی که به زیر 3400 دلار رسیده فعالیت در این عرصه چندان توجیه اقتصادی ندارد البته در صورتی که از منابع انرژی قانونی و مشروع استفاده بشود.
 
البته نکته این است که برخی امیدوارند از این طریق بتوانند بحث تحریم ها را دور بزنند، بحث دور زدن تحریم که اتفاق مثبتی است ولی طبیعتا روش شفاف و مشروعی برای آن نداریم.
 
در نهایت به نظر من ترند یکسال آتی در صنعت پرداخت حوزه مربوط به پرداخت های خرد و تعیین تکلیف آن است.
 
فرهاد اینانلویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص ترند غالب در حوزه بانکداری الکترونیک، آنچه به نظر من می رسد اینست که مفهوم بانکداری باز و زیرساخت های مرتبط با این مفهوم و البته بانکداری دیجیتال، همچنان ترند غالب و جدی در این حوزه باشد.
 
تکنولوژی های جدیدی مثل بلاک چین و رمزارزها و … به نظر دورنمای طولانی تری خواهند داشت و ما شاید به این سرعت نتوانیم به این حوزه ورود کنیم اما بانکداری باز همچنان پیشتاز خواهد بود.
 
البته در حوزه بانکداری الکترونیک، ارائه سرویس های مدیریت شده به فین تک ها در آینده بانکداری الکترونیک، نیز موضوع برجسته و قابل اهمیتی خواهد بود.
 
یعنی اگر تاکنون سرویس های ما مدیریت نشده بود در آینده سرویس ها مدیریت شده تر خواهد بود و فکر می کنم این ترند خواهد بود که به خصوص بانکداری ایرانی را بسیار متاثر خواهد کرد.