3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

بیت کوین یا طلا؛ کدام دارایی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

خرید و فروش بیت‌کوین و طلا از رایج‌ترین دارایی هایی هستند که می‌توان آنها را در سبد سرمایه گذاری قرار داد. بیت‌کوین که نوظهورتر از سایر دارایی ها به ویژه طلاست بی شباهت به آن هم نیست، بنابراین در این مقاله به شباهت ها و تفاوت های این دو دارایی ارزشمند و در نهایت به این مطلب که کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند می پردازیم.

خرید و فروش بیت‌کوین و طلا از رایج‌ترین دارایی هایی هستند که می‌توان آنها را در سبد سرمایه گذاری قرار داد. بیت‌کوین که نوظهورتر از سایر دارایی ها به ویژه طلاست بی شباهت به آن هم نیست، بنابراین در این مقاله به شباهت ها و تفاوت های این دو دارایی ارزشمند و در نهایت به این مطلب که کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند می پردازیم.

این روزها که اغلب به دنبال سرمایه گذاری امن و افزایش دارایی خود هستند، ناگزیر این سوال پیش می آید که کدام دارایی ارزش خود را در هر شرایطی حفظ خواهد کرد. به غیر از سرمایه‌گذاری بر روی املاک و مستقلات، رمز ارزها نیز دارایی محبوبی است که سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند. خرید و فروش بیت‌کوین و طلا از رایج‌ترین دارایی هایی هستند که می‌توان آنها را در سبد سرمایه گذاری قرار داد. بیت‌کوین که نوظهورتر از سایر دارایی ها به ویژه طلاست بی شباهت به آن هم نیست، بنابراین در این مقاله به شباهت ها و تفاوت های این دو دارایی ارزشمند و در نهایت به این مطلب که کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند می پردازیم.

چرا به بیت کوین را طلای دیجیتال می نامند؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و علاقه مندان خرید و فروش ارز دیجیتال  به بیت کو‌ین یک لقب جالب داده اند و آن را “طلای دیجیتال” می نامند. این مقایسه شما را به سمت تشابه بین این دو دارایی می برد. عمده ترین تفاوت طلا و بیت کو‌ین با ارزهای فیات در این است که  هر دو موجودی محدودی دارند. اگرچه تعیین مقدارموجودی دقیق طلای باقی مانده دشوار است، اما این نکته را می‌دانیم که حداکثر سقف موجودی بیت کو‌ین ۲۱ میلیون کوین است. پس از رسیدن به این سقف، می‌دانیم که دیگر هیچ بیت کوینی استخراج نخواهد شد.

 

تاریخچه طلا و بیت کوین

طلا ارزش و قدمتی چند هزار ساله دارد و به عنوان یک وسیله قابل اعتماد برای مبادله کالا و همینطور ذخیره کننده ارزش مورد استفاده قرار می گرفت.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری و خرید بیت‌کوین به معنای سرمایه‌گذاری در یک انقلاب تکنولوژیک محسوب می شود. کسانی که بیت کوین را برای سرمایه گذاری خود انتخاب می‌کنند، افراد بلند پروازی هستند و چشم به راه مبدل شدن بیت‌کوین به عنوان سرآمدترین دارایی پولی جهان، به جای طلا و دلار آمریکا می باشند.

تشابهات بیت کوین و طلا

  • بیت کوین و طلا هر دو قابل استخراج هستند. اما نحوه استخراج آن ها باهم دارای تفاوت است. برای استخراج طلا باید زمین را حفر کرد تا به این دارایی گرانبها دست یافت، اما استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین به صورت الگوریتمی است و به نودهای پرمصرف نیاز دارد تا “معادلات” را حل کنند تا تراکنش‌های بلاک چین حل شوند و بیت کوین بیشتری ایجاد شود.
  • بیت‌کوین و طلا هر که دو به عنوان دارایی امن شناخته می‌شوند، هیچکدام از آنها را نمی‌توان هر وقت که به آن ها احتیاج داشتیم، چاپ کرد. این نکته باعث می‌شود که این دارایی‌ها ارزش خود را با گذشت زمان حفظ کنند. این موضوع بدان معنا است که ارزش و نرخ سود بیت کوین تحت تاثیر تصمیمات دولتی نیست.
  • هر دوی این دارایی‌ها تحت تاثیر احساسات هستند. بیت کوین به عنوان یک دارایی پرنوسان شناخته می‌شود و اگر احساس مثبتی پیرامون بازار ارز دیجیتال وجود داشته باشد، این کوین عملکرد خوبی خواهد داشت. ارزش طلا نیز به عنوان یک فلز گرانبها تحت تاثیر احساسات است و اگر سرمایه‌گذاران معتقد باشند که شاهد افزایش قیمت آن خواهند بود، ارزش آن افزایش می‌یابد.

تفاوت‌های مهم بیت کوین و طلا

اگرچه این دو دارایی تشابهات مختلفی با یکدیگر دارند، اما بیت کوین و طلا تفاوت‌های چشمگیری دارند که اغلب، سرمایه‌گذاران به یکی از این دو دارایی جلب می‌شوند.

طلا شکل فیزیکی دارد، در حالی که بیت کو‌ین کاملا الکترونیکی است. این مشهودترین تفاوت این دو دارایی است و در انتخاب خرید یکی از آنها، نقش مهمی ایفا می‌کند. طلا یک دارایی ملموس است که از آن می‌توان برای ایجاد محصولات دیگر نظیر جواهرات استفاده کرد، در حالی که بیت کو‌ین صرفا یک سرمایه‌گذاری دیجیتالی است.

 

 

کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است: بیت کوین یا طلا؟

ارزش طلا

طی چند سال گذشته، بازار طلا عملکرد خوبی داشته است، به طوری که در سال ۲۰۱۳ به کف قیمت رسید و طی چند سال گذشته بازیابی شده و با افزایش قیمت مواجه شده است. اکنون، این دارایی با افزایش قیمت مواجه است و علیرغم کاهش قیمت گذشته و شیوع ویروس کرونا، به رکورد قیمت جدیدی دست یافته است. در حال حاضر، قیمت طلا ۲۰۳۵ دلار در هر اونس است.

ارزش بیت کوین

بیت کوین به عنوان یک دارایی جوانتر، دهه پرنوسان‌تری نسبت به طلا داشته است. از سال ۲۰۱۳ تاکنون، این ارز دیجیتال با افزایش و سپس کاهش قیمت چشمگیری مواجه بوده است. در حال حاضر قیمت بیت کوین در محدوده ۱۲۰۰۰ دلار است. بیت کو‌ین علیرغم نوسان قیمت خود، طی ماه های اخیر ثبات خوبی در محدوده قیمت ۸۹۰۰ الی ۱۱۰۰۰ دلار داشته است.

هنگامی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، این دو دارایی فرصت‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند نوسان قیمت بیت کوین، ریسک بیشتری را ایجاد می‌کند، اما هم‌چنین مزیت موجودی ثابت و شناخته‌شده نسبت به طلا دارد که باعث می‌شود تولید بیش از حد رخ ندهد. طلا به عنوان یک دارایی امن قوی در برابر نوسان بازار است و احتمالا این موضوع تغییر نکند.

اکنون سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین یا طلا به ریسک پذیری شما بستگی دارد. اگر به دنبال دارایی امن بدون پاداش پرریسک هستید، سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی طلا می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر می‌خواهیم برای آینده و افزایش قیمت بیت کوین آماده شویم، سرمایه‌گذاری بر روی بازار ارز دیجیتال ایده بدی نیست.

طلا و بیت‌کوین ویژگی‌های مشترک فراوانی با یکدیگر دارند. هیچ کدام از آن‌ها، درآمد ماهیانه‌ مشخصی را برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کنند، موجودی آن‌ها محدود است و هر دو توسط سرمایه‌گذارانی خریداری می‌شوند که از افت ارزش پول‌های فیات نگران هستند. چنین برآورد می‌شود که در طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، طلا نسبت به بیت‌کوین از مزایای بیشتری برخوردار باشد.

تفاوت طلا و بیت کوین

طلا یک دارایی ملموس و فیزیکی است که قابل جابه‌جایی بوده و این امکان را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند که به صورت ناشناس خرید و فروش شود. این فلز گران‌بها ویژگی‌های خاصی دارد که سبب شده از قرن‌های گذشته مورد توجه افراد بسیار قرار بگیرد. از جمله این ویژگی‌ها می توان به کمیاب بودن، بادوام بودن، زیبا بودن، تقسیم پذیر بودن، انعطاف‌پذیر بودن و همینطور داشتن مقاومت در برابر خوردگی اشاره نمود. علاوه بر این‌ها طلا یک دارایی با قابلیت نقد شوندگی بالا محسوب می‌شود. در این میان خطر به سرقت رفتن طلا وجود دارد، اما از بین بردن طلای متعلق به یک نفر کار بسیار دشواریست، چرا که این امکان وجود ندارد که یک هکر بتواند طلاهای یک فرد دیگر را تحت مالکیت خود درآورد.

بیت کوین بر خلاف طلا هیچ ماهیت فیزیکی ندارد، به همین علت می‌توان آن را به سادگی و با کمترین هزینه در سراسر جهان مبادله کرد. بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده است که می تواند با استفاده از یک بستر غیر متمرکز، به صورت ناشناس و بدون نیاز به واسطه خرید و فروش شود. علاوه بر این، بیت کوین همانند طلا قابلیت تقسیم شدن و تعویض‌پذیری ندارد. ممکن است شخصی، کلید خصوصی آدرس ذخیره‌سازی بیت‌کوین خود را فراموش کند و در نتیجه بیت‌کوین‌هایش را از دست بدهد. همچنین این امکان وجود دارد که هکرهای اینترنتی، بیت‌کوین را هدف حمله و سرقت قرار دهند. این اتفاقی است که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر افراد و صرافی‌های بزرگ دنیای رمز ارزها شده است، ازدست رفتن میلیون‌ها دلار بیت‌کوین که در نتیجه‌ی حملات هکرها بوده است.

محدودیت منابع

در حال حاضر منابع موجود طلا محدود بوده و روز به روز درحال کاهش است، این امر مفهوم ذخیره‌ی ارزشمند بودن طلا را واضح‌تر می‌کند. از آنجایی که ذخیره‌ی جهانی طلا هر سال به میزان ۱.۵ درصد رشد می‌کند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد طلا باعث شده تا از نظر ذخیره‌ی با ارزش بودن، بالاتر از فلزات گران‌بهای دیگری مانند نقره و پلاتین قرار بگیرد. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، شاهد روند رو به رشد طلاهای کاغذی باشیم. امروزه طلای فیزیکی غالبا در فرآیندهای تسویه به کار گرفته می‌شود. این امر، میزان تاثیرگذاری بازار بر قیمت طلا در سال‌های آینده را محدود خواهد کرد.

از سوی دیگر، تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج نیز محدود است. بااین‌حال، انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان ناراضی، با انجام تغییراتی در کدهای شبکه بلاک چین، اقدام به ایجاد فورک (Fork) در بیت‌کوین کنند. مفهوم فورک یا انشعاب بطور خلاصه می توان گفت که، نوعی انشعاب در ساختار شبکه بلاکچین است که منجر به تقسیم دائمی یک ارز دیجیتال به دو ارز مجزا خواهد شد. تاکنون چندین فورک بر روی شبکه بیت‌کوین انجام گرفته است، بیت‌کوین کش (bitcoin cash) و بیت‌کوین گلد (bitcoin gold) از جمله مشهورترین فورک‌های بیت کوین به شمار می‌روند. البته احتمال این‌که در آینده ای نزدیک شاهد فورک‌های بیشتری در بلاکچین بیت‌کوین باشیم وجود دارد. علاوه بر این، روز به روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود که این امر می‌تواند تمرکز سرمایه‌گذاران را از بیت‌کوین دور کرده و به سمت ارزهای دیجیتال نوظهور جلب کند.

 

 

 

 

طلا بهتر است یا بیت کوین؟

بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که در حال حاضر بیت کوین ۱۰ برابر بهتر از طلاست، چرا که در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می‌گذرد، با استقبال پرشوری از سوی عموم مردم رو به رو شده و میزان مقبولیت پذیری و کاربرد‌های آن روز به روز در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که در هر دقیقه، بالغ بر ۱۰ حساب کاربری به حساب‌های افراد دارنده بیت کوین اضافه می شود و در هر ده دقیقه از هر حساب، حدود ده انتقال صورت می گیرد. تمامی این تراکنش‌ها نیز با شفافیت هر چه تمام تر انجام می‌گیرد.

مورد دیگر اینکه بسیاری از تریدرها و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، پیش بینی کرده اند که رشد قیمت بیت کوین حتی از سال ۲۰۱۷ نیز بیشتر خواهد شد، سالی که با انفجار قیمت ارزهای دیجیتال همراه بود و قیمت هر واحد بیت کوین به ۱۹۰۰۰ دلار رسید! در این میان هولدرها و سرمایه گذاران طولانی مدت نیز معتقدند که در حال حاضر ترید واقعی یعنی اینکه بخرید و نگه دارید، چراکه افزایش قیمت بیت کوین نزدیک است.

مایکل نووگراث یکی از سرمایه گذاران پروژه گلکسی در این خصوص می گوید: افزایش قیمت بیت کوین در چند سال آینده دور از انتظار نیست، این احتمال وجود دارد که قیمت این ارز دیجیتال چند برابر شود، به همین علت پیش بینی می کند که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین بسیار پر سودتر از سرمایه گذاری در حوزه طلا خواهد بود.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز تحقیقات بلاک چین، از آغاز سال جاری میلادی تعداد آدرس کیف پول‌هایی که بیش از 1000 بیت کوین نگهداری می‌کنند به شدت رو به افزایش است. این امر به نوبه خود نشان دهنده علاقه مندی سرمایه‌داران بزرگ به بازار ارزهای دیجیتال است.

نتیجه گیری

 در اخر باید گفت که بیت ‌کوین در تلاش است که بتواند معیارهای ذخیره ارزش را همانند طلا برآورده سازد. همچنین افزایش قیمت بیت کوین نیازمند فراگیر شدن و تحقق شرایط متعددی است که این امری زمان بر است. البته توسعه دهندگان بیت‌کوین در تلاش اند و با علم به این موضوع در صدد بر طرف کردن مشکلات موجود در شبکه بلاکچین بیت کوین، ایجاد فورک‌های جدید و بهبود کاربردهای آن در زندگی روزمره مردم هستند. در طرف مقابل، هم اکنون بسیاری از بانک‌ها و سرمایه داران بزرگ در حال خرید و ذخیره‌سازی طلا می‌باشند، این درحالی است که تحلیلگران انتظار دارند که قیمت دلار آمریکا در چند سال آینده با کاهش چشم گیری روبرو شود، بنابر این می‌توان اینگونه برداشت کرد که به مرور زمان ارزش دلاری هر گرم طلا افزایش پیدا کند و طلا به عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش قابل اعتماد و نقد شونده، مورد استقبال فراوانی قرار بگیرد.