3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

تاثیر قیمت دلار بر قیمت آهن و طلا

قیمت مقاطع فولادی از گذشته تاکنون تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است. همیشه عوامل متفاوتی مانند نرخ ارز، هزینه‌های حمل و نقل، بالا و پایین رفتن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت مواد اولیه بر قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیر گذار بوده است.

 دلار از فاکتورهای مهمی است که در قیمت مقاطع فولادی تاثیر زیادی دارد؛ یعنی به صورت کلی می‌توان گفت که قیمت نهایی آهن آلات، متاثر از قیمت دلار است. اما بالا و پایین رفتن قیمت دلار فقط بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر گذار نیست! افزایش یا کاهش دلار، بر قیمت نهایی طلا هم تاثیر گذار است. اما به چه صورت؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد تاثیر قیمت دلار بر قیمت آهنو طلا به صورت جداگانه توضیح دهیم.

همه افرادی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند، به خوبی میدانند که عوامل مختلفی در قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند. در میان تمامی عوامل، نرخ دلار هم در قیمت آهن آلات بی تاثیر نیست. اگر قیمت دلار در یک بازه زمانی، نوسان بیش از حد داشته باشد، قطعا در قیمت روز آهن تاثیرگذار است.

تاثیر قیمت دلار بر قیمت آهن

دلار به عنوان یکی از پارامترهایی است که تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی آهن آلات خواهد داشت. با افزایش دلار، بالطبع قیمت انواع آهن آلات هم روند افزایشی خواهند داشت و تقاضا برای آهن آلات کم می‌شود. همان طور که می‌دانید، قیمت مقاطع فولادی به صورت لحظه‌ای در حال نوسان هستند و یکی از عوامل مهمی که در این موضوع نقش عمده‌ای دارد، همین قیمت دلار است.

یعنی بالارفتن قیمت دلار و افزایش قیمت مقاطع فولادی را می‌توان یک مسیر دوطرفه در نظر گرفت. البته در نظر داشته باشید که قیمت هر محصول فولادی با دیگری متفاوت است؛ درست است که تیرآهن، ورق و میلگرد همگی جنسشان از فولاد است ولی تفاوت نرخ قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و بالا رفتن قیمت دلار، ممکن است بر روی قیمت هر کدام از این مقاطع فولادی، تاثیر متفاوتی داشته باشد.

در میان مقاطع فولادی، بیشترین تاثیر ارز بر شمش است که به عنوان مادر محصولات فولادی شناخته می‌شود، این تاثیر بعد از شمش، بر قیمت میلگردخواهد بود. اما فراموش نکنید که دلار، بر قیمت نهایی همه محصولات فولادی کم و بیش تاثیر خواهد داشت.

به طور کلی، اولین تاثیر کاهش یا افزایش دلار، روی قیمت انرژی و نفت است؛ با توجه به این موضوع می‌توان گفت که بدیهی است که با بالارفتن قیمت نفت، قیمت فولاد هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته در نظر داشته باشید که هزینه‌های مربوط به نفت یعنی هزینه‌های حمل و نقل و … بر روی قیمت فولاد موثر است. به طور کلی، قیمت نفت مانند شمشیر دولبه‌ای است که کاهش آن باعث رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده خواهد شد. با توجه به این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر دلار، قیمت خام و مواد اولیه، از دیگر پارامترهای اصلی  در افزایش یا قیمت نهایی مقاطع فولادی است.

تاثیر قیمت دلار بر طلا

یکی دیگر از پارامترهایی که از دلار تاثیر پذیر است، طلا است. به طور کلی، می‌توان گفت که رابطه بین بازار ارز و بازار طلا، یک رابطه یک طرفه نیست! در برخی از مواقع ممکن است، تحولات بازار ارز روی بازار طلا تاثیر بگذارد و در برخی از مواقع هم عکس این قضیه اتفاق می‌افتد! یعنی «نوسانات بازار طلا، ارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

بالا و پایین رفتن قیمت طلا، تاثیر زیادی بر بازارهای مالی جهانی دارد. در رابطه با بین قیمت دلار و قیمت طلا باید این توضیح را بدهیم که معمولا این قیمت دلار است که قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی دلار نقش پیشرو را بازی می‌کند. هرچند که همان طور که گفته شد، در بسیاری از مواقع، عکس این قضیه هم وجود دارد و طلا، دلار  را مطیع خود می‌کند. اما به صورت معمول، این طلا است که نقش پیشرو دارد.

رابطه بازار طلا و بازار ارز دو طرفه است

اگر بخواهیم به صورت دقیق علت این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که طلا در بازارهای جهانی به دلار آمریکا، ارزش گذاری می‌شود و با افزایش قیمت دلار،  برای کسانی که با ارزهای دیگر، قصد خرید دارند، گران می‌شود . همین موضوع باعث می‌شود که از تقاضای آن کاسته شده و کاهش قیمت را به دنبال دارد.

البته عکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی پایین آمدن قیمت دلار برای خریدارانی است که با ارزی غیر از دلار قصد خرید داشته باشند، باعث افزایش قیمت و بالارفتن تقاضا می‌شود. همان طور که گفته شد، در خیلی از مواقع دیده می‌شود که طلا و دلار در راستای یکدیگر حرکت می‌کنند. نمونه این امر در سال 2005 اتفاق افتاد که طلا و دلار هر دو افزایش داشتند.

فرانک سوئیس از ارزهایی است که ارزش خود را متاثر از قیمت طلا تنظیم می‌کند؛ علت این امر این است که این کشور دارای ذخایر بالای طلا است و به همین دلیل بالا رفتن قیمت طلا، باعث افزایش ارزش پول رایج این کشور می‌شود.

آیا این تاثیر روی دلار آمریکا هم دیده می‌شود؟

ممکن است برای بسیاری از  افراد سوال شود  که چرا با اینکه کشور آمریکا دارای بیشترین ذخایر طلای جهان است از قاعده‌ بین ارزش طلا و فرانک سوئیس، پیروی نمی‌کند؟

در نظر داشته باشید که اقتصاد آمریکا، اقتصاد بسیار بزرگی است و با اینکه دارای بیشترین ذخایر طلای جهان است، اما این میزان طلا به نسبت کل اقتصاد این کشور ناچیز است. این در حالی است که در مورد کشور سوئیس اینگونه نیست و ذخایر طلای سوئیس برای اقتصاد متوسط این کشور وزنه قابل توجهی محسوب می‌شود. تغییر ارزش در قیمت طلا اقتصاد کشور سوئیس را قدرتمندتر می‌کند و همین موضوع باعث بالا رفتن ارزش ارز در این کشور خواهد بود.

نتیجه‌گیری نهایی

 همان طور که گفته شد، تغییرات دلار بر قیمت نهایی انواع آهن آلات و همچنین طلا، تاثیر گذار است.  رابطه بین ارز و قیمت مقاطع فولادی همان طور که گفته شد، یک رابطه یک طرفه است و معمولا بالا و پایین رفتن قیمت مقاطع فولادی به نرخ دلاری که تعیین می‌شود، بستگی خواهد داشت. در حالی که رابطه بین قیمت ارز و قیمت دلار یک ارتباط دو طرفه است و ممکن است در برخی موارد، طلا پیشرو باشد و در برخی از مواقع ارز.