3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

تمایل ابزارهای مالی-کالایی به کاهش قیمت

دنياي اقتصاد- طيبه مرادي : اثرات ترس از تغییر شدید قیمت‌ها در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران به‌وضوح خودنمایی می‌کند. اینکه نرخ ارز در مسیری غیر قابل پیش‌بینی به افت‌وخیزهای محدود خود ادامه می‌دهد، نااطمینانی بیشتری را به این بازارها تزریق کرده است. در جریان معاملات روز گذشته در سه بازار مالی-کالایی بورس کالا یعنی اوراق سپرده، صندوق‌های طلا و بازار قرردادهای آتی، خبری از تحرک شدید قیمتی نبود، اما کلیت بازار تمایل خود را به نوسان منفی نرخ نشان داد، به‌طوری که به‌رغم سبزپوش شدن برخی از نمادهای فعال در این سه بازار، سایر نمادها افت قیمتی داشته و در عین حال شاهد پایین بودن قیمت پایانی معاملات در مقایسه با نرخ واقعی این دارایی‌ها در بازار بودیم. این مطلب حکایت از ظهور ردپای ذهنیت کاهشی در بین معامله‌گران این بازارها دارد که در صورت ناتوانی ارز در صعود به قیمت‌های بازار می‌تواند محتمل ارزیابی شود. در حال حاضر افت و خیزهای جریان بهای آزاد ارز، به‌قدری در هاله ابهام قرار گرفته که دورنمای مشخصی برای آن قابل ترسیم نیست.

هر گواهی سپرده سکه طلا که نرخی به اندازه یک‌صدم قیمت یک سکه تمام بهار آزادی دارد، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش با نرخی پایین‌تر از قیمت بنیادین خود معامله شد. متوسط فاصله نرخ این اوراق در هر ۵ نماد قابل معامله با قیمت سکه فیزیکی بازار آزاد به ۷۲/ ۰درصد رسید. این داده پراهمیت، یعنی فاصله دو نرخ گواهی و سکه طلا، از نیمه شهریورماه تاکنون در محدوده منفی نوسان می‌کند که در کنار ذهنیت کاهش نرخ در بین اهالی بازار از ترس این افراد از ریزش احتمالی قیمت‌ها نیز حکایت دارد و افت و خیزهای بهای ارز در بازار آزاد به آن دامن می‌زند. بنابراین معامله‌گران گواهی سپرده سکه سعی دارند جریان قیمتی دادوستد خود را کمی پایین‌تر از نرخ سکه فیزیکی بازار آزاد نگه‌دارند. همچنین حجم معاملات این اوراق بهادار در آرامش نسبی قرار دارد و تحرک جدی برای ورود و خروج حجم قابل توجهی از سرمایه در این بازار دیده نمی‌شود.

صندوق‌های طلایی بورس کالا نیز درحالی روز گذشته معامله شدند که متوسط فاصله دو نرخ پایانی و قیمت ابطال هر واحد از ۵صندوق قابل معامله بورس کالا، به میزان ۲۹/ ۰درصد منفی شد. به نظر می‌رسد نیروی محرکه لازم برای مثبت شدن انتظارات در این بازار تضعیف شده است. این مطلب به معنی آن است که درجا زدن بهای آزاد دلار در کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی، آن هم پس از افت و خیزهای مکرر در شرایطی که درونمایه بازار رشد نرخ بود، از یک تناقض جدی خبر می‌دهد؛ گویی طرز فکر در بین فعالان بازار ارز و صندوق‌های طلا متناقض است. انتظارت معامله‌گران صندوق‌های کالایی عقبگرد احتمالی بهای ارز را در نظر گرفته و سعی دارند همسو با آن، معاملات خود را مدیریت کنند.  قراردادهای آتی بورس کالا نیز، روز گذشته را با کاهش قیمت در عموم نمادها پشت سر گذاشت. به‌رغم ایجاد صف خرید به‌منظور نماد تازه راه‌اندازی‌شده زعفران نگین برای سررسید دی‌ماه در روزهای پایانی هفته گذشته، در سایر نمادها نوسان چندانی در نرخ تسویه و میزان موقعیت‌های باز روزانه دیده نمی‌شود.