3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

قطار بهبود روابط سوریه- لبنان راه اندازی می‌شود

یک روزنامه عربی با اشاره به سفر وزیر مشاور لبنان در امور آوارگان به سوریه اعلام کرد، اگرچه در بیانیه وزارتی به بهبود روابط با سوریه اشاره نشده اما به نظر می‌رسد این موضوع، بندی محرمانه بوده که اکنون وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دولت جدید لبنان که خود را «دولت کار» نامیده هفته گذشته کار خود را به نخست‌وزیری «سعد الحریری» آغاز کرد.

روزنامه «العربی الجدید» در این خصوص نوشت، اگرچه بند عادی‌سازی روابط میان لبنان و سوریه در بیانیه وزارتی دولت جدید نبود، این موضوع وارد روند اجرایی شده است و گویا این بند، محرمانه بوده است و به یک توافق میان سعد الحریری و «التیار الوطنی الحر» (جریان متعلق به رئیس‌جمهور لبنان) بازمی‌گردد.

در ادامه این گزارش آمده است، توافق مذکور از تابستان گذشته و پس از بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» میان سوریه و اردن و فشارها بر الحریری برای مشارکت در بازگشایی این گذرگاه و سفر به سوریه تحت عنوان «منافع لبنان» آغاز شد اما سعد الحریری در آن زمان گفت «با این شروط، دنبال نخست‌وزیری دیگر باشید». سعد الحریری به عنوان نماینده سنی‌ها به جو طایفه خود و مخالفت آنها با رابطه با دمشق آگاه است. اما او و تیم کاری‌اش در مقابل موازنه قدرت‌های منطقه‌ای تسلیم شدند تا وقت بخرد بلکه لبنان را از نظر اقتصادی نجات دهد.

العربی الجدید ادامه داد، بر اساس این چشم‌انداز، الحریری تسلیم آنچه رخ می‌داد شد و به صورت ضمنی اذعان کرد بازگشت روابط لبنانی و سوری حتمی و فقط مسأله زمان مطرح است. او گفت، این موضوع به نزاع منطقه‌ای و بین‌المللی ارتباط دارد. بر این اساس، توافق انجام گرفته به این صورت است که پرونده روابط با سوریه به رئیس‌جمهور میشل عون و جریان سیاسی‌اش واگذار شد تا الحریری نیز شریک ضمنی آن باشد؛ اگرچه این شراکت، مستقیم نیست اما مربوط به مرحله آینده یعنی بازسازی سوریه می‌شود بویژه اینکه صحبت‌ها در داخل لبنان مبنی بر شراکت میان الحریری و باسیل در این چارچوب زیاد شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، اگرچه سعد الحریری به دلایل تاکتیکی و سیاسی، تحمل هزینه بهبود روابط با دولت سوریه را رد می‌‌کند اما در مقابل خود را شریکی اساسی در محکم شدن روابط با روسیه و آنچه این کشور در سوریه می‌خواهد، می‌داند؛ بویژه طرح روسیه برای بازگرداندن آوارگان که لبنان بارها آن را تایید کرده است.

العربی الجدید افزود، از اینجا می‌توان مفهوم سکوت الحریری بر برخی اقدامات دولت و جریان آزاد ملی را که آخرین آنها سفر «صالح الغریب» وزیر مشاور در امور آوارگان لبنان به سوریه بود، درک کرد، سفری که به دعوت رسمی «حسین مخلوف» وزیر مدیریت محلی و محیط زیست سوریه صورت گرفت.

این روزنامه سپس نوشت، کانال‌های ارتباط میان سوریه و لبنان از طریق جریان آزاد ملی به صورت کامل «باز» است و میان باسیل و الحریری در این موضوع هماهنگی مستقیم وجود دارد. اما اگر منافع لبنان در بهبود روابط با سوریه کنار گذاشته شود، موضوع قابل توجه دیگر سخنان «الیاس بوصعب» وزیر دفاع لبنان در کنفرانس مونیخ (در هفته گذشته) بود که از قصد ترکیه برای ایجاد منطقه امن در مرزهایش با سوریه انتقاد کرد (موضع دولت سوریه هم همین است). شاید این موضع، خطرناک‌تر از سفر الغریب به سوریه باشد زیرا نشان از هماهنگی آشکار میان دولت سوریه و جریان آزاد ملی در مسائلی است که اصلا ارتباطی با لبنان ندارد. به نظر می‌آید سعد الحریری محافظه‌کاری‌های خود درباره موضع بوصعب را به اطلاع متحد خود باسیل خواهد رساند خصوصا اینکه متحد است بویژه اینکه ممکن است به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان خصوصا با ترکیه لطمه وارد کند.

در پایان گزارش مذکور آمده، جلسه دولت پنجشنبه (فردا) تشکیل می‌شود و درباره این مسایل صحبت خواهد شد اما به نظر می‌رسد الغریب پیش‌قدم شده، وی در شبکه «المنار» اعلام کرد، سفر وی محرمانه نبوده و میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور در این موضوع هماهنگی وجود داشته است. او اینگونه توپ را در زمین سعد الحریری انداخت تا وی پاسخگو باشد. بویژه اینکه بوصعب هم در اعلام موضع دیگری اعلام کرد «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است و گزینه‌ای جز گفت‌وگو با وی وجود ندارد، ما با سوریه در تماس هستیم». اما علیرغم پیام سفر الغریب به سوریه و مواضع بوصعب علیه ترکیه –در هماهنگی با دولت سوریه- نگاه‌ها اکنون بر روی امکان سفر خود جبران باسیل به سوریه دوخته شده است خصوصا اینکه او اخیرا با « نصری خوری» دبیرکل شورای عالی سوریه و لبنان دیدار کرد تا پیشرفتی در پرونده آوارگان حاصل شود.

صالح الغریب وزیر مشاور در امور آوارگان لبنان، در سفر هفته جاری خود به دمشق با حسین مخلوف وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه درباره راه‌های تضمین بازگشت آوارگان سوریه به وطنشان که به دلیل تروریسم به لبنان پناهنده شدند، گفت وگو کرد.