3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

ماجراجویی بازارهای مالی

هفته سوم مردادماه در حالی به پایان رسید که بازارهای مالی در جریان نوسان و تلاطم قرار گرفتند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، انعکاس خبرهای اقتصادی وسیاسی داخلی و خارجی بازارها را بر آن داشت که انتظارات کاهشی را فعال کنند.
با اعلام رییس دولت از ایجاد گشایش اقتصادی بدون ارائه جزییات از این اقدام، بازیگران بازار را وارد فاز فروش نمود و قیمت سکه و دلار را کاهش داد. این میزان کاهش برای دلار در اوایل هفته گذشته در حدود 2 هزار تومان و برای سکه اندکی بالاتر از یک میلیون تومان بوده است. از طرف دیگر نیز رییس بانک مرکزی اعلام نمود که درصدد است تا بازار ارز را کنترل و نرخ را با ایجاد ثبات کاهش دهد. این خبر با ایجاد صف های طولانی فروش قیمت‌ها را وارد روند کاهشی نمود.
در اواسط هفته با افزایش نرخ حواله درهم، سکه و ارز در حالی وارد فاز افزایشی شدند که جزییات گشایش اقتصادی که رییس دولت خبر آن را داده بود، فروش نفت به صورت اوراق بود و از آنجا که معامله‌گران این اقدام را کارساز برای ایجاد ثبات تلقی نکردند، به فعالیت خود ادامه دادند. همین موصوع باعث شد تا در روزها پایانی هفته دلار وارد کانال 22050 و حتی 23 هزار تومان شود.اقدام موثرصرافی ها برای جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به بازار، پیش بینی قیمت دلار را با مشکل مواجه ساخته است. پر واضح است که هیجانات موجود در بازار با تحت تاثیر قرار گرفتن از اخبارهای مثبت و منفی، از الگوی مشابهی پیروی می کنند که امکان پیش‌بینی آنها را افزایش می دهد اما تغییر ناگهانی، هر یک از بازارها را در مسیری قرار می‌دهد که به کوچکترین اتفاق نیز واکنش نشان می‌دهند. بازار سهام در هفته گذشته از این قاعده مستثنا نبوده و علی‌رغم آن که هفته را با رشد 2.2 درصدی آغاز می‌کند در اواخر هفته با افت ارزش کل سهام به زیر 2 میلیون واحد، بازدهی آن کاهش یافت. شاخص کل سهام از 2078 هزار واحد به 1975 هزار واحد در پایان هفته رسید.
شاید بتوان گفت که دلیل اصلی این افت، منتفی شدن خبر انتشار صندوق دارا دوم متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در شهریور ماه دانست. البته افت قیمت‌های جهانی به واسطه تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا، نیز کم تاثیر نبوده است. به طور کلی دو روند را می توان برای شاخص سهام در هفته پیش رو در نظر گرفت. نخست آن که به دلیل افزایش نرخ سود بانکی و فروش بخشی از سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها تاثیر منفی بر قیمتها داشته باشد. در مقابل عده ای معتقد هستند به دلیل بالا بودن حجم نقدینگی و رشد انتظارات تورمی و اطمینان به ثبات نسبی در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن، عرضه اوراق سلف موازی نفت و بازدهی بالای ارزهای اولیه دولتی، حجم نقدینگی وارد این بازار شده و رشد خواهد کرد.

در بازارهای بین المللی نیز روند پر نوسان مشابه کشور دیده می شود. دامنه نوسان نفت خام آمریکا بین 40 تا 42 دلار بوده و نفت اوپک به بالای 45 دلار رسید. سیگنال های مثبتی که به واسطه کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا شکل گرفت عامل مسلط در تحریک قیمت نفت بوده است. روند قیمتی در هفته گذشته به دلیل رشد بازار سهام اروپا مثبت و تنش های میان چین و آمریکا پرنوسان اما بدون شوک بوده است.

موفقیت آمیز بودن واکسن کرونا توسط روسیه، خبری بود که هفته پیش منتشر شد و بیش از همه بازارها، قیمت جهانی طلا را تحت تاثیر قرار داد. روند کاهشی قیمت طلا در روز دوشنبه به اوج خود رسید و منفی 5 درصد کاهش یافت اما از روز سه شنبه با شیب بسیار ملایم افزایش و نهایتا به 1950 دلار رسید. پیش بینی می شود طلا به عنوان پشتوانه پرقدرت در اکثر اقتصادهای جهانی به همراه اتخاذ سیاست های تورم زا بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان می تواند محرک افزایش مجدد قیمت طلای جهانی باشد.

بیت کوین به عنوان پول دیجیتالی غیرمتمرکز در دهه ی اخیر از محبوبیت بسیاری در میان کاربران برخوردار شده و و ارزش بالایی را در این مدت رقم زده است. در هفته گذشته بیت کوین دو افت شدید در اول و آخر هفته تجربه کرده است. بالاترین قیمت در هفته گذشته 11872 دلار بوده اما در این مدت از مرز مقاوتی 11500 دلار پایین تر نیامده است. تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه در ماه گذشته میلادی بیت کوین 24 درصد افزایش بها را تجربه کرده و همچنین به عنوان یک دارایی با ارزش برای سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آید، پیش بینی می شود که بازدهی آن در هفته های پیش رو افزایش یابد.

جمال رزاقی، رییس اتاق بازرگانی شیراز