3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

همه چیز درباره پرایوسی کوین‌ها

برخی از مدافعان ارز‌های دیجیتال بر این باورند که بیت کوین فاقد خصوصیات محرمانگی لازم برای محافظت شایسته از کاربران است؛ به خصوص این مورد در دولت‌های اقتدارگرایی مصداق دارد که استفاده از ارز‌های دیجیتال را ممنوع و توقیف می‌کنند.

به گزارش بورس نیوز،  برخی از مدافعان ارز‌های دیجیتال بر این باورند که بیت کوین فاقد خصوصیات محرمانگی لازم برای محافظت شایسته از کاربران است؛ به خصوص این مورد در دولت‌های اقتدارگرایی مصداق دارد که استفاده از ارز‌های دیجیتال را ممنوع و توقیف می‌کنند.


  •  بیشتر بخوانید: در بازار ارزهای دیجیتال هیچ بحرانی وجود ندارد

در واقع، بیت کوین در قیاس با ارز‌های فیات از برخی جهات از حریم خصوصی کمتری برخوردار است؛ زیرا یک بلاکچین عمومی است و این یعنی هر کسی که منابع کافی برای انجام تحلیل زنجیره‌ای را در اختیار داشته باشد، به صورت بالقوه می‌تواند از هویت واقعی پنهان در پس هر آدرس عمومی پرده‌برداری کند. پرایوسی کوین‌های (Privacy Coin) مناقشه‌انگیزی مانند مونرو (Monero) و دش (Dash) با عنایت به این مسئله و توانمند ساختن کاربران به دریافت و ارسال به صورت ناشناس توانسته‌اند خود را اثبات کنند و به دنبال آن‌ها پرایوسی کوین‌های بیشتری سر بر آورده‌اند.

امروزه، اما تعداد فراوانی از ارز‌های دیجیتال حریم خصوصی محور در بازار رمزارز‌ها موجود است و انتخاب از میان آن‌ها به گونه‌ای که متناسب با نیازهایمان باشد دشوار است. لازم است به این مطلب اشاره داشته باشیم که پرایوسی کوین‌ها به خاطر توانایی‌شان در تسهیل پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تیررس مقررات جهانی مبارزه با پولشویی قرار دارند و بر این اساس از لیست بسیاری از صرافی‌ها حذف شده‌اند. لازم است هنگامی که با پرایوسی کوین‌ها سروکار دارید احتیاط کنید و پیرو قوانین محلی باشید.

پرایوسی کوین (Privacy Coin) چیست؟

پرایوسی کوین دسته‌ای از ارز‌های دیجیتال است که با پنهان ساختن مبدأ و مقصد تراکنش‌ها، محرمانگی و ناشناس‌بودن تراکنش‌های بلاکچین را تأمین می‌کند. از این رو برای جلوگیری از تحلیل زنجیره از روش‌هایی مانند پنهان‌سازی موجودی و آدرس کیف پول کاربر و همچنین در هم آمیختن تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

بیت کوین و سایر بلاکچین‌های غیرمحرمانه، مطابق با اصل شفافیت اجازۀ رؤیت آدرس‌ها و تراکنش‌های عمومی را در شبکه‌شان به دیگران می‌دهند و این امکان، پیگیری واریز‌ها و برداشت‌های حساب افراد را نسبتاً آسان می‌سازد.

با این حال، پرایوسی کوین دو جنبۀ متفاوت دارد: نه قابل شناسایی است (Anonymity) و نه قابلیت ردیابی دارد (Untraceability). جنبۀ ناشناس‌بودن، هویتِ پشتِ هر تراکنش را پنهان می‌سازد و جنبۀ غیر‌قابل‌ردیابی‌بودن نیز در عمل ردگیری تراکنش‌ها را با استفاده از اقداماتی نظیر تحلیل بلاکچین از سمت شخص ثالت غیرممکن می‌کند.

استراتژی‌های پرایوسی کوین‌ها (Privacy Coin)

پرایوسی کوین‌ها (Privacy Coins) برای حفظ مؤثر ویژگیِ ناشناس بودن و غیر‌قابل‌ردیابی بودن، گستره‌ای از استراتژی‌های متفاوت را به کار می‌بندند که رایج‌ترین آن‌ها شامل چنین مواردی است: آدرس‌های مخفی، امضا‌های حلقوی، کوین‌جوین و SNARK‌ها.

آدرس‌های مخفی (Stealth addresses) به فرستنده‌ای نیاز دارد که به منظور جلوگیری از اتصال به یک دریافت‌کننده، برای هر تراکنش ارسالی، آدرس جدیدی بسازد. مونرو (XMR)، یکی از پرایوسی کوین‌های برتر، نسخه‌ای از آدرس‌های مخفی را به کار می‌گیرد که پروتکل آدرس مخفی دو کلیده (Dual-key Stealth Address Protocol) یا به اختصار DKSAP خوانده می‌شود.

کوین جوین (CoinJoin) به مخلوط‌کن کوین معروف است و تراکنش افراد مختلف را در هم می‌آمیزد و در قالب یک تراکنش واحد ادغام می‌کند و سپس آن‌ها را با استفاده از آدرس‌های جدید میان کاربران مربوطه توزیع می‌کند.

روش Zk-SNARKs مخفف عبارت Zero-Knowledge Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge (استدلال غیرتعاملی موجز اثبات دانش صفر) است و با استفاده از آن دارندگان ارز‌های دیجیتال می‌توانند بدون نیاز به ارائه اطلاعات شناسایی حیاتی مانند هویت طرفین تراکنش و موجودی حساب، اعتبار یک تراکنش را تأیید کنند.

چرا پرایوسی کوین‌ها (Privacy Coin) در برخی صرافی‌ها از لیست خارج می‌شوند؟

از لیست خارج شدن پرایوسی کوین‌ها به دیدگاه‌های هر کشور، الزامات مربوط به پولشویی و نحوۀ تنظیم‌گری تراکنش‌های محرمانه بستگی دارد. تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال حریم خصوصی محور می‌توانند از سیطره و نظارت نهاد‌های تنظیم‌گر بگریزند، حال آنکه سازمان‌های مالی پایشگر بر صرافی‌های متمرکز مسلط‌اند.

هنگامی که یک نهاد تنظیم‌گر ارز دیجیتال خاصی را در درون محدوده خود ممنوع می‌کند، صرافی مجبور است در اسرع وقت دست از معاملات آن رمزارز بکشد یا خطر تخته شدن کسب‌و‌کار خود را به جان بخرد. در چنین مواردی برخی از صرافی‌ها ترجیح می‌دهند معاملات آن رمزارز را متوقف کنند و برخی دیگر از آن‌ها کوین مربوط را به طور کامل از پلتفرم خود حذف می‌کنند.

ارز‌های دیجیتال حریم خصوصی محور یا Privacy Coin در چند ماه اخیر مورد بازرسی دقیق نهاد‌های تنظیم‌گر قرار گرفته‌اند و برخی از صرافی‌ها مجبور شده اند که جهت اجتناب از عوارض جانبی تنظیم‌گری، از لیست حذفشان کنند.

در پی این رخداد، پرایوسی کوین‌های مطرحی مانند دش (Dash)، مونرو (Monero) و زی کش (Zcash) از لیست چندین پلتفرم معاملاتی شاخص از جمله بیترکس (Bittrex)، کوین‌چک (CoinCheck)، کوین‌بیس انگلستان (Coinbase UK) و شیپ‌شیفت (ShapeShift) حذف شدند.