3
مدیریت

09196056862

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شبکه ارتباطی راهبردی امکان ، شاهراه حرکت به سمت بازارهای بین المللی

فهرست مطالب این مقاله

چطور بدهی ام را کم کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور بدهی ام را کم کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عنوان مقاله :

دسته بندی مقاله :

۹ خوراکی مضر که در یخچال دارید!

بسیاری از مردم تلاش می‌کنند رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و نه‌ تنها به وزن ایدئال‌شان برسند، بلکه روزگار شاداب و سالمی را هم سپری کنند. رژیم گرفتن کار سختی است که به برنامه‌ریزی دقیق و پشتکار بالایی نیاز دارد. یکی از خطرناک‌ترین چیزهایی که می‌تواند رژیم غذایی را نابود کند، خوردنی‌های خوشمزه‌ای هستند که همیشه در یخچال پیدا می‌شوند و ادای غذاهای سالم و معمولی را درمی‌آورند. شما بدون اینکه متوجه شوید، با خوردن این خوراکی‌ها مقدار فراوانی نمک، شکر، چربی و کالری اضافی وارد بدن‌تان می‌کنید و ناگهان می‌بینید هم برنامه‌ی غذایی‌تان به هم ریخته و هم وزنتان افزایش یافته است.

خوردنی‌های گوناگونی وجود دارند که امروزه در یخچال بیشتر مردم پیدا می‌شوند و تأثیر منفی بسیاری روی سلامتی‌شان می‌گذارند. این خوردنی‌ها به اندازه‌ای رایج هستند که شاید آن‌ها را مضر در نظر نگیرید.

در این نوشتار می‌خواهیم این خوردنی‌هایی را که سرشار از چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع، نمک و قند هستند، و به آسانی رژیم غذایی‌تان را به هم می‌زنند و باید هر چه سریع‌تر از زندگی‌تان دور بمانند، بررسی کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها معرفی کنیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و ۹ خوراکی مضر که در یخچال‌تان پیدا می‌شود همراه باشید.

۱. سس مایونز

سس مایونز

بگذارید در آغاز بگوییم اگر تنها یک یا دو قاشق چای‌خوری سس مایونز مصرف کنید، اشکالی ندارد و سلامتی‌تان به خطر نمی‌افتد. ولی باید روراست باشیم، به راستی کسی پیدا می‌شود که به این اندازه راضی شود و بیشتر مصرف نکند؟ در هر صورت، سس مایونز دارای کالری و چربی بالایی است. تنها یک چهارم فنجان سس مایونز حاوی ۴۰ گرم چربی و ۳۶۰ کیلوکالری انرژی است، که به آسانی شما را از برنامه‌ی غذایی سالم‌تان دور می‌کند.

خوشبختانه جایگزین‌های سالمی برای سس مایونز وجود دارند که با داشتن مزه‌ی خوب و دل‌چسب، چربی پایینی دارند و می‌توانید با خیال آسوده از آن‌ها استفاده کنید. برای نمونه، سس مایونز کم‌چرب یا رژیمی به ازای هر قاشق غذاخوری حاوی ۳.۵ گرم چربی و ۳۵ کیلوکالری انرژی است. این سس با کاهش چربی و کالری مصرفی شما، غذاهایتان را همچنان خوشمزه و لذت‌بخش نگه می‌دارد تا از غذاهای بی‌مزه دل‌زده نشده و بیخیال رژیم و کاهش وزن نشوید.

افزون بر این، می‌توانید از سس‌های دیگری مانند خردل، باربیکیو، سالسا، چیلی و تاکو استفاده کنید. اگر واقعا باید سس مایونز بخورید و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد، دست‌کم تلاش کنید به ۲ قاشق چای‌خوری پایبند بمانید تا تنها ۶۰ کیلوکالری انرژی و ۶.۷ گرم چربی وارد بدن‌تان شود.

۲. نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین

نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین

یکی از نمونه‌های بنیادین «کالری محض» (Empty calories)، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، چای شیرین، آب میوه، و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا است. واژه‌ی کالری محض بدین معنا است که این خوردنی‌ها تنها حاوی کالری بالا هستند و کم‌وبیش هیچ ماده‌ی مغذی و معدنی درون‌شان وجود ندارد. این نوشیدنی‌ها همگی تنها از کالریِ قندی تشکیل شده‌اند و ارزش غذایی دیگری ندارند. پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند مصرف این نوشیدنی‌ها تأثیری روی اشتها ندارد و منجر به کاهش غذا خوردن نمی‌شود. بنابراین، نه تنها جلوی اشتها و پرخوری شما را نمی‌گیرند، بلکه کالری اضافی هم به رژیم غذایی‌تان وارد می‌کنند و تأثیر منفی بسیاری روی وزن و وضعیت سلامتی‌تان می‌گذارند.

بهترین نوشیدنی، همان آب معدنی یا آشامیدنی خوب و همیشگی خودمان است. همین آب باید منبع بنیادین برای تأمین آبرسانی و مایعات مورد نیاز شما باشد. افزون بر این، برخی نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای سبز یا چای سیاه بدون شکر هم گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند که دارای آنتی‌اکسیدان‌های سالم هستند. شیر بدون چربی و شیرهای گیاهی مانند شیر بادام یا شیر نارگیل هم مقدار کالری پایینی دارند و جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های شیرین تلقی می‌شوند. جدا از این‌ها، دارای مواد مغذی گوناگونی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B12 و ویتامین D هم هستند.

۳. کالباس و فرآورده‌های گوشتی

کالباس و فرآورده‌های گوشتی

فرآورده‌های گوشتی مانند انواع کالباس و ژامبون‌ها ممکن است غذاهای کامل، پروتئینی و سالم به نظر برسند ولی در واقع حاوی مقدار فراوانی از سدیم هستند، معمولا چربی بالایی دارند و برخی از آن‌ها هم مواد نگهدارنده مانند نیترات را شامل می‌شوند. سدیم موجود در کالباس و ژامبون بسیار فراوان است، و این مقدار زیاد از سدیم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگونی مانند فشار خون بالا را که یکی از بنیادی‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی و سکته است، افزایش دهد.

با توجه به پژوهش‌ها، موارد دیگری مانند همبرگر و سایر فرآورده‌های گوشتی هم می‌توانند سرطان روده بزرگ را در پی داشته باشند. برخی پژوهشگران هم بر این باورند که مواد نگهدارنده موجود در فرآورده‌های گوشتی هنگامی که وارد بدن می‌شوند، ممکن است به عوامل سرطان‌زا دگرگون شوند.

جایگزین خوردنی‌هایی مانند کالباس، ژامبون و همبرگر، چیزهایی مانند گوشت تازه و کبابی بوقلمون، مرغ یا گاو هستند. آن‌ها با اینکه حاوی همه‌ی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما هستند، همچنین کالری سالم‌تری دارند و دیگر خبری هم از سدیم و مواد نگهدارنده در کار نیست. شما می‌توانید خودتان گوشت تازه تهیه کنید و آن‌ها را کباب کنید یا در فر بپزید. همچنین می‌توانید فرآورده‌های شرکت‌هایی را که سدیم و نیترات کمی استفاده می‌کنند، پیدا کرده و استفاده کنید.

  • ۲۶ عادت رایج که شما را چاق و مریض می‌کنند

۴. سوسیس و هات‌داگ

سوسیس و هات‌داگ

امکان ندارد درباره‌ی کالباس و فرآورده‌های گوشتی سخن بگوییم و نام سوسیس و هات‌داگ را به میان نیاوریم. این خوردنی‌های پرطرفدار هم پر از سدیم و چربی هستند که معمولا در یخچال بسیاری از مردم پیدا می‌شوند. به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، مردم آمریکا دو برابر سدیم بیش از اندازه‌ی توصیه‌شده مصرف می‌کنند، و سوسیس و هات‌داگ هم در هر وعده‌ی ۲ اونسی دارای ۵۲۰ تا ۶۸۰ میلی‌گرم سدیم، به همراه ۲۳ گرم چربی کامل و ۷ گرم چربی اشباع هستند.

جایگزین مناسب و سالم‌تر برای سوسیس و هات‌داگ، گزینه‌هایی مانند گوشت‌هایی که چربی و سدیم پایینی دارند، از جمله مرغ، گاو و گوسفند، و میگو هستند. همچنین می‌توانید از سبزیجات کبابی مانند قارچ، بادمجان و فلفل قرمز استفاده کنید تا نه‌ تنها خوراک‌های خوشمزه‌تری داشته باشید، بلکه از دست چربی و سدیم مضر هم رها شوید.

اگر نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید و حتما باید هات‌داگ و سوسیس بخورید، دست‌کم تلاش کنید از موارد سبک‌تر که میزان چربی پایینی دارند، یا جایگزین‌های گیاهی آن‌ها که از سویا درست شده‌اند، استفاده کنید. اگرچه در برخی از این گزینه‌ها همچنان سدیم وجود دارد، ولی دست‌کم چربی کمتری دارند و رژیم غذایی‌تان را به هم نمی‌ریزند.

۵. فرآورده‌های لبنی کامل

فرآورده‌های لبنی کامل

فرآورده‌های لبنی که از شیر کامل تهیه می‌شوند، دارای مقدار فراوانی از چربی و کلسترول هستند. اگرچه نمی‌توان آن‌ها را کالری محض در نظر گرفت، زیرا حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین B12 و ریبوفلاوین هستند، ولی کالری آن‌ها بسیار بالا است. تنها مصرف ۱۶ اونس (۲ فنجان) شیر کامل در روز کافی است تا در هفته ۱۹۰۴ کیلوکالری، ۱۰۵ گرم چربی کل، ۵۹.۵ گرم چربی اشباع و ۳۱۵ میلی‌گرم کلسترول به برنامه‌ی غذایی‌تان بیفزایید.

خوشبختانه، این فرآورده‌های لبنی را می‌توانید با گزینه‌های کم‌چرب یا بدون چربی که شامل انواع شیر، پنیر، ماست، پنیر کوتاژ یا پنیر خامه‌ای می‌شوند، جایگزین کنید. افزون بر این، شیرهای گیاهی مانند شیر بادام هم گزینه‌های خوبی هستند که چربی و کالری پایینی دارند و کاملا بدون کلسترول هستند.

۶. بستنی

بستنی

بگذارید روراست باشیم؛ بستنی‌ها جزو خوشمزه‌ترین خوردنی‌ها هستند و طرفداران بسیاری دارند. شمار زیادی از مردم آن‌قدر به این خوردنی علاقه دارند که همیشه یخچال‌شان را از آن پر می‌کنند. شوربختانه، این خوراکی کوچک و دوست‌داشتنی آسیب فراوانی به برنامه‌ی غذایی شما و تلاش‌تان برای داشتن یک زندگی سالم‌تر می‌زند.

حتا اگر به مقدار توصیه‌شده که نصف فنجان در روز است پایبند باشید، باز هم مقدار بیشتری از چربی اشباع، چربی کل و کالری روزانه‌ای مصرف کرده‌اید که پژوهشگران توصیه می‌کنند. تنها نصف فنجان بستنی شکلاتی دارای ۲۶۰ کیلوکالری انرژی، ۱۴ گرم چربی، ۹ گرم چربی اشباع، ۶۵ میلی‌گرم کلسترول و ۲۳ گرم قند است. بستنی وانیلی هم نه‌ تنها به همین اندازه مضر است، بلکه کالری، کلسترول و قند بیشتری نیز دارد. نکته‌ی جالب این است که بسیاری از مردم به این مقدار بسنده نمی‌کنند و به اندازه‌ای بستنی می‌خورند تا حسابی سیر شوند!

خبر خوب این است که نیازی نیست بستنی را به طور کامل از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید. شما می‌توانید به جای بستنی‌های مضر به سراغ بستنی‌های خوشمزه‌ای که چربی، قند و در نتیجه کالری پایین‌تری دارند، بروید. بستنی‌های رژیمی کم‌وبیش نصف سایر بستنی‌ها چربی و قند دارند. افزون بر این، میوه‌های تازه با خامه‌ی کم‌چرب هم گزینه‌ی بسیار خوبی به شمار می‌رود.

  • ۱۰ ماده‌ی غذایی که هرگز نباید صبح‌ها بخورید

۷. سس سالاد پرچرب

سس سالاد پرچرب

ما معمولا تلاش می‌کنیم غذاهای سالم بخوریم و سالادها بهترین گزینه برای داشتن رژیم غذایی سالم و زندگی بهتر هستند. ولی اگر یخچال شما همیشه پر از انواع سس‌های چرب باشد، دیگر خبری از غذای سالم نخواهد بود!

این سس‌های گوناگون که امروزه مزه‌های بسیار متنوعی دارند، کالری، چربی و سدیم فراوانی به مصرف روزانه‌ی شما اضافه می‌کنند. دو قاشق غذاخوری سس، کم‌وبیش دارای ۱۲۰ کیلوکالری، ۱۲ گرم چربی، ۲.۵ گرم چربی اشباع و ۳۸۰ میلی‌گرم سدیم است. دو قاشق غذاخوری به راستی آن‌قدرها زیاد نیست و بیشتر مردم چند برابر آن را روی سالادشان می‌ریزند. بنابراین، اکنون به علت مضر بودن سس و اینکه چرا نباید در یخچال‌تان باشد، پی می‌برید.

از این پس، اندازه‌ی سالادتان را در نظر بگیرید و تلاش کنید به همان ۲ قاشق غذاخوری سس پایبند باشید. همچنین بهتر است بیشتر از سس‌های کم‌چرب و رژیمی استفاده کنید که کالری و چربی کمتری دارند.

۸. کره‌‌ی حیوانی و گیاهی

کره‌‌ی حیوانی و گیاهی

کره‌های حیوانی و گیاهی (مارگارین) که به شکل مکعب و تخته‌ای در فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند، سرشار از چربی اشباع هستند؛ همین چربی باعث می‌شود کره‌ها شکل مکعبی خود را حفظ کنند. این کره‌ها در پخت‌وپز استفاده‌ی فراوانی دارند و مردم بسیاری هم از آن‌ها به عنوان صبحانه به همراه نان استفاده می‌کنند. شکل مکعبی و بافت سفت آن‌ها منجر می‌شود به طور کامل روی غذا یا نان پخش نشوند و بنابراین، مردم مقدار بسیار بیشتری را به طور روزانه مصرف کنند.

کره‌ی حیوانی و گیاهی دارای کالری و چربی یکسانی هستند؛ یک قاشق غذاخوری از این کره‌ها کم‌وبیش ۱۰۰ کیلوکالری انرژی و ۱۱ گرم چربی دارد. ولی یک قاشق غذاخوری کره‌ی حیوانی دارای ۷ گرم چربی اشباع هم هست و کره‌ی گیاهی افزون بر ۲ گرم چربی اشباع، ۱.۵ گرم چربی ترانس هم دارا است.

به جای استفاده از این کره‌ها برای پخت‌وپز و سرخ کردن، از روغن‌هایی مانند روغن کانولا یا زیتون استفاده کنید که پر از چربی‌های تک اشباع‌نشده و چند اشباع‌نشده هستند. اگر می‌خواهید روی غذایتان کره بریزید، از کره‌های گیاهی کم‌چرب که بدون چربی ترانس هستند و چربی اشباع کمی هم دارند، کمک بگیرید. افزون بر این، کره‌های همزده نیز گزینه‌های بسیار خوبی هستند. این همزدن‌ها حجم بیشتری به کره می‌دهند و منجر می‌شوند به ازای هر قاشق، کالری و چربی کمتری وارد بدن‌تان شود.

۹. سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ی یخ‌زده

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ی یخ‌زده

سیب‌زمینی به خودی خود غذایی سالم است که چربی ندارد و آسیبی به برنامه‌ی غذایی شما نمی‌زند. ولی هنگامی که آن را درون روغن می‌اندازید و شامی، کتلت و سیب‌زمینی سرخ‌کرده درست می‌کنید، به غذایی مضر و ناسالم دگرگون می‌شود.

امروزه سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده و یخ‌زده‌ی گوناگونی در فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند که آماده‌ی پخت هستند و کار آشپزی را آسان‌تر می‌کنند. تنها یک وعده کوچک ۳ اونسی از این سیب‌زمینی‌ها حاوی ۸ تا ۱۱ میلی‌گرم چربی کامل، کم‌وبیش ۳ گرم چربی اشباع، ۳۹۰ تا ۵۴۰ میلی‌گرم سدیم و ۱۹۰ کیلوکالری انرژی است. از آنجایی که این غذا بسیار خوشمزه است، خیلی از مردم به این وعده‌ی کوچک راضی نمی‌شوند و مقدار بیشتری از آن را می‌خورند!

بهترین جایگزین برای این مورد، استفاده از سیب‌زمینی‌های تازه و فرآوردی‌نشده است. از سیب‌زمینی‌های تازه استفاده کنید و آن‌ها را بپزید یا در فر کباب کنید. اینگونه دیگر خبری از چربی، چربی اشباع و سدیم اضافه نخواهد بود و همچنین همه‌ی مواد مغذی هم به بدن‌تان می‌رسد. جدا از این، ممکن است برخی شامی و کتلت‌های یخ‌زده را هم در فروشگاه‌ها پیدا کنید که چربی اضافه ندارند. حتما برچسب و اطلاعات آن‌ها را بخوانید و اگر دیدید سالم به نظر می‌رسند، ازشان استفاده کنید. این کار را برای سیب‌زمینی‌های یخ‌زده هم انجام دهید. ولی در کل بهتر است به سراغ مواد خوراکی تازه بروید و خودتان آن‌ها را بپزید.

  • ۱۳ ماده‌ی غذایی فوق‌العاده برای کاهش کلسترول خون

سخن پایانی

از پردردسرترین بخش‌های رژیم گرفتن، روبه‌رو شدن با خوردنی‌های خوشمزه‌ای است که همیشه در یخچال پیدا می‌شوند و ادای غذاهای سالم و معمولی را درمی‌آورند. این خوراکی‌ها با اینکه حجم بالایی ندارند و به نظر نمی‌رسد تأثیر زیادی داشته باشند، مقدار فراوانی نمک، شکر، چربی و کالری اضافی وارد بدن‌تان می‌کنند و منجر به افزایش وزن‌تان می‌شوند.

این خوردنی‌ها به اندازه‌ای شناخته‌شده و همه‌گیر هستند که کم‌وبیش همه‌جا پیدا می‌شوند. در این نوشتار ۹ مورد از آن‌ها را نام بردیم و جایگزین‌های مناسب‌شان را معرفی کردیم. از این پس تلاش کنید از این خوراکی‌ها کمتر استفاده کرده و آن‌ها را از یخچال‌تان دور کنید. یا دست‌کم از مقدار کمتری استفاده کنید و به سراغ نسخه‌های جایگزین آن‌ها بروید. با این کار می‌توانید نتیجه‌ی زحمت رژیم گرفتن را به چشم ببینید و از داشتن یک زندگی سالم‌تر لذت ببرید.

منبع: MedicineNet