اگر شما از صاحبان کسبوکار باشید و به تبلیغات در فضای مجازی نیز علاقهمند باشید، احتمالا تا به حال از خود پرسیدهاید که پروموشن اینستاگرام چگونه کار میکند؟ در این مقاله قصد داریم تا به این قابلیت تبلیغاتی که کسبوکارها را مورد هدف قرار داده، بپردازیم، پس پیشنهاد میکنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
در چند سال گذشته اینستاگرام قابلیتهایی را به پلتفرم خود اضافه کرده و کسبوکارها با استفاده از آنها توانستهاند که از این شبکه اجتماعی و مزایای آن استفاده بهتری داشته باشند. این قابلیتها شامل: تبلیغات پروموشن، تحلیلها و بهبود کیفیت زندگی میشوند. چنین مزایایی باعث میشوند تا اینستاگرام (مخصوصا برای کسبوکارها) از سایر پلتفرمها بیشتر متمایز شود.
همانطور که از نمودار بالا مشخص است، هنگامیکه بحث بر سر تعامل و شناخت کاربران باشد، اینستاگرام به طرز چشمگیری از رقبای خود پیشی میگیرد. اولین تغییر بزرگ در این زمینه به سال 2016 و معرفی پروفایل Business (کسبوکار) بازمیگردد. در اینگونه حسابها، شرکتها به جای استفاده از حسابهای شخصی، از حسابهای Business استفاده کرده و در نتیجه از ابزارهای تبلیغاتی و تحلیلی بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.
البته در آینده میتوانید حالت حساب خود را از Business به شخصی تغییر دهید. برخی از کاربران نیز ادعا کردهاند که الگوریتمهای فیسبوک و اینستاگرام، رتبه حسابهای شخصی را بالاتر از حسابهای Business قرار میدهند، هرچند که احتمال چنین چیزی بسیار پایین است.
آیا تا به حال درباره اثبات اجتماعی مطلبی را شنیدهاید؟ این موضوع بدین معنا است که هر چه پستهای یک کسبوکار در شبکههای اجتماعی بیشتر مورد بازدید، بازبینی، بهاشتراکگذاری و … قرار گیرند، آن کسبوکار هم در دنیای واقعی و هم در فضای مجازی از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهد بود. محبوبیت در بین مردم نه تنها اعتبار، بلکه مهم بودن یک موضوع را نیز نشان میدهد.
در دنیای دیجیتال امروزی که اطلاعات با سرعت سرسامآوری در حال جابجا شدن است، طبیعتا کسبوکارهایی میتوانند در زمینه تولید محتوا موفق باشند که شاخصهای فنی را نیز رعایت کنند. اگر محتوای شما بتواند افرادی را به خود جذب کند، آنگاه عملکردی شبیه به گلوله برف خواهد داشت.
بزرگترین کاربرد پروموشن اینستاگرام در زمینه اطلاعرسانی برندها است. الگوریتم این پلتفرم نیز همانند سایر شبکههای اجتماعی بر عامل سرعت/محبوبیت تکیه دارد؛ یعنی هرچه میزان محبوبیت پستهای شما بیشتر باشد، کاربران بیشتری نیز شما را مشاهده خواهند کرد.
اینستاگرام پی برده که حدود 60 درصد کاربران این شبکه از طریق این پلتفرم از محصولات و سرویسهای جدید مطلع شده و همچنین 75 درصد کاربران نیز اظهار کردهاند که پس از مشاهده یک پست، اقداماتی از جمله بازدید از وبسایت، خرید محصولات و … را انجام دادهاند.
پروموشن اینستاگرام باعث بیشتر دیده شدن پستهای کاربران شده و هزینه انجام این کار نیز بر اساس پرداخت مبلغی به ازای هر 1000 بازدید (CPM) صورت میگیرد. این در حالی بوده که تبلیغات شرکتهایی همانند گوگل بر مبنای تعداد کلیک موفق (CPC) است.
پستهای پروموشن پستهایی عادی و غیرتبلیغاتی بوده و شما آنها را به پستهای اسپانسرشده تبدیل میکنید. شاید آنها نیز از تگ «Sponsored» استفاده کنند، اما برخورد اینستاگرام با آنها متفاوت خواهد بود. در واقع یک پست تبلیغاتی را میتوان با روشهای مختلفی طراحی کرد، اما پروموشن به معنا افزایش لایک، بازدید و اظهارنظر همان پست تبلیغاتی ساده است.
دلیل اینکه اینستاگرام پروموشن را بهعنوان یک ویژگی جداگانه ارائه میدهد این است که در شبکههای اجتماعی هیچ کسبوکار و هیچ حسابی نباید فقط از یک نوع پست استفاده کند. بهترین استراتژی در فضای مجازی، ایجاد تعادل بین پستهای پروموشن و پستهای تبلیغاتی ساده است.
در حقیقت اطلاعات کاملی در این زمینه در دسترس نیست، اما طبق برآوردهای مؤسسه AdEspresso، هزینه تبلیغات کلیکی بین 0.7 الی 0.8 دلار متغیر بوده و این در حالی است که این تبلیغات برای سنین 25 الی 34 سال نسبت به سنین 13 الی 17 سال، هزینه بیشتری خواهند داشت.
پروموشن اینستاگرام از یک حساب Business شروع میشود. البته اگر هنوز حساب شما در حالت شخصی قرار دارد، میتوانید با طی کردن مراحل زیر، حالت حساب خود را به Business تغییر دهید:
هنگامیکه حساب خود را به حالت Business تغییر دادید، حال همه چیز جهت پروموت کردن اولین پست شما مهیا است.
مرحله پایانی همان قسمتی است که کاربران ایرانی در آن بیشترین مشکل را خواهند داشت، زیرا به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای پرداختی همانند PayPal و … و نیز تحریم کشور ایران از جانب شرکت فیسبوک، امکان پرداخت مستقیم هزینه پروموشن اینستاگرام برای کاربران ایرانی میسر نیست. در این رابطه میتوانید با کمی جستوجو و تحقیق، شرکتها و وبسایتهایی را پیدا کنید که این کار را برای شما انجام داده و در واقع این تحریمها و مشکلات را دور میزنند، اما این را نیز باید در نظر داشت که به دلیل نرخ بالای تبدیل ارز در ایران، عملا استفاده از پروموشن اینستاگرام برای کاربران ایرانی مقرونبهصرفه نخواهد بود. در عوض میتوان از تبلیغات در سایر پلتفرمها و یا صفحات اینستاگرامی دیگر جهت مقاصد بازاریابی بهره برد.
اینستاگرام پیشنهاد میدهد که حداقل 10 دلار را برای پروموت کردن پست خود صرف کنید. البته خودتان با استفاده از Instagram Insights میتوانید آمار دقیق تأثیرات پروموشن خود را ارزیابی نمایید. با استفاده از این قابلیت میتوانید تمامی واکنشها به حساب و پستهای خود را تحت نظر داشته باشید. شما میتوانید مواردی از قبیل تأثیرات، بازدید از پروفایل، دنبالکردنها، بهاشتراکگذاریها، کلیکهای وبسایتی، اظهارنظرها، تعداد کسانی که به دایرکت شما مراجعه کرده، تعداد کسانی که با شما تماس گرفته و همچنین تعداد کاربرانی را که شما را شناسایی کردهاند، موردبررسی قرار دهید.
هنگامیکه آمارهای پروموشن خود را مشاهده میکنید، اینستاگرام آمارهای جزئی مرتبط با بازدیدها، تأثیرات، تعاملها، خرج کردن پول و همچنین آمار مخاطبان را نیز به شما ارایه میدهد. میزان کارا بودن پروموشنها به دیدگاه شما بستگی دارد. یکی از راههای بررسی کارایی پروموشنهای اینستاگرام، ردیابی اطلاعات و محاسبه نسبت هزینه-منفعت است. دو مورد از شاخصهای بسیار مهم به شرح زیر هستند:
یکی از موارد مهم دیگر، دستیابی به مخاطبین مدنظر بوده و همچنین باید این را نیز در نظر داشت که آیا جامعه مخاطبان شما از یک پروموشن به پروموشنی دیگر ثابت است یا خیر؟ همچنین باید به واکنشهای کاربران نیز دقت کرده و در واقع آنها را ردیابی نمایید. اگر مخاطبین شما افزایش یافته اما تعامل آنها با شما چندان تغییر نکرده، باید دلیل را در اطلاعات تماس و راهنماییهای نامناسب و یا ضعف محتوا جهت ترغیب مخاطبین جستوجو کرد.
درحالیکه پروموشن اینستاگرام باعث بهتر دیدهشدن پستهای شما میشود، اما اگر محتوای مناسبی نداشته باشید، آنگاه این کار نیز بیفایده خواهد بود. Insights و سایر ابزارهای تحلیلی میتوانند شما را در بررسی محتوا و مشکلات خود یاری کنند، اما بههرحال تولید محتوایی که موردتوجه مخاطبین شما قرار گیرد، مسئلهای کاملا متفاوت است.
محتوایی کارآمد است که جالب، بهیادماندنی و کاربردی باشد. جهت نیل به این هدف باید به خواستههای مشترک مخاطبین خود توجه کرده و یکی از شیوههای درک این موضوع، استماع اجتماعی (social listening) است.
استماع اجتماعی بدین معناست که به گفتهها و موارد موردبحث مردم گوش داده و همچنین گرایشهای حوزه فعالیت خود را نیز شناسایی کنید. در حقیقت با این شیوه میتوانید گرایشهای احساسی مردم را به نفع خود مهار کنید. در نهایت با دنبال کردن روشهای زیر میتوانید استماع اجتماعی و در نتیجه کارایی پروموشنهای اینستاگرامی خود را بهبود بخشید: